A lakosságtól elvenné, és a közautóknak adná a fővárosi parkolóhelyek egy részét a kormány

2023.11.10. 12:11

A fővárosban a Greengo, Wigo és Mol Limo közautói ugyanazt a célt szolgálják, mint az egyre több helyen felbukkanó, telefonos applikációval bérelhető elektromos rollerek, vagy a MOL Bubi biciklik. Szükség esetén bárki használhatja őket egy perc alapon számlázott díj ellenében, így alternatívát nyújtva a tömegközlekedés, vagy a saját autó helyett.

Bár a közautók csak plusz tehernek tűnhetnek az így is zsúfolt budapesti közlekedésben, hosszabb távon enyhíthetik a belvárosi parkolási helyzetet. Ehhez csupán annyi kell, hogy az emberek saját helyett inkább a közautókat válasszák, egyetlen közautó ugyanis 7-10 saját autót is képes lehet kiváltani.

DSZZS20161229001


Ehhez persze megfelelő körülmények is kellenek, melyek közül kiemelkedő fontosságú a parkolás kérdése, ami Budapesten – a világ nagyvárosaihoz hasonlóan – gyakran nehéz feladat. Sokakat eltántoríthat a közautók használatától, ha az általában rövid utazás végén jelentős idő megy el szabad hely keresésével, miközben a perc alapú számlázás tovább pörög.

Ezt a problémát orvosolná egy új törvényjavaslat, mely többféle módon segítené a közautók könnyebb parkolását – írja a Telex. A friss javaslat a Mol Bubi közösségi biciklik és az elektromos bérrollerek szellemében a közautóknak is dedikált parkolóhelyeket adna, illetve kérés esetén lehetőséget biztosítana számukra a lakossági parkolóhelyek használatára is. A megoldás nem példátlan: Bréma, Drezda, Berlin és Hamburg városában régóta alkalmazzák.

A fentiek hátránya, hogy rövid távon még inkább beszűkülne a saját autóval rendelkezők számára elérhető parkolóhelyek száma, elősegítené viszont a közautók használatának terjedését, mely hosszabb távon kevesebb budapesti magánautót, ezáltal több szabad parkolóhelyet jelentene.

Bár a kezdeményezés alapvető célját a BKK és a három fővárosi közautó szolgáltató is üdvözölte, a Budapesti Közlekedési Központ nem mindennel ért egyet: a törvényjavaslat államosítaná a közautó szolgáltatók alapításának, üzemeltetésének és használatának szabályozását és felügyeletét. BKK szerint ezen jogokat jobb lenne az önkormányzatoknál hagyni.

Forrás: telex.hu