Akár ki is gyulladhatnak a Hyundai és a Kia Amerikában árult modelljei, a Toyota a hitelre vásárlók átverése miatt kénytelen vaskos büntetést fizetni.
Az Egyesült Államok közúti felügyeleti hatósága (NHTSA) vizsgálatot indított 6,4 millió Hyundai és Kia modell visszahívása ügyében egy súlyos hiba miatt a Fox Business hírportál szerint. A fékolaj szivárgása az autó kigyulladását okozhatja.
A hatóság 16 visszahívási akciót auditál, amelyeket 2016 óta rendeltek el az autók blokkolásgátlójának(ABS) és a hidraulikus rendszer elektronikus szabályozó rendszerének (HECU) hibája miatt. Mindkettőt ugyanattól a beszállítótól vásárolták a dél-koreai autógyártók. Az NHTSA arra kíváncsi, hogy a vállalatok időben reagáltak-e a hibára, betartották-e az azzal kapcsolatos jelentési kötelezettségeiket és megfelelő válaszokat adtak-e a problémára.
A Hyundai és a Kia legutóbb szeptemberben hívta vissza összesen 3,37 millió autóját az USA-ban, miután kiderült, hogy a fékfolyadék egy szivárgás miatt ráfolyhat egy elektromos alkatrészre, ami tüzet okozhat. Az előbbi márkánál mások mellett Elantra, Accent és Tucson modelleket, az utóbbinál Sportage, Soul, Rio és Sorento modelleket érintett az akció. Az autók 2010 és 2017 között készültek. A Kia beszámolója szerint volt egy tűzeset szeptemberben, ám a hiba sem ebben az esetben, sem máskor nem vezetett balesetekhez vagy sérülésekhez. A szervizekben kicserélik az ABS-t és a HECU-t.
Eltitkolt árukapcsolás a Toyotánál
A kiás visszahívás mellett a Toyotánál is gondok vannak. Az Egyesült Államok fogyasztóvédelmi hatósága (CFPB) 60 millió dollár (20,8 milliárd forint) kártérítés kifizetésére kötelezte a Toyota pénzügyi finanszírozó vállalkozását a Toyota Motor Creditet, mert kéretlenül hozzákapcsolt bizonyos szolgáltatásokat autóhiteleihez – közölte a Jalopnik.
A büntetésből 12 millió dollár a bírság, 48 millió a kártérítés, amit a megvezetett ügyfeleknek kell kifizetni. A kölcsön mellé kapcsolt szolgáltatás keretében a finanszírozó cég a garancia lejárta után vagy a tulajdonos halála, illetve tartós egészségkárosodása esetén kompenzációt (biztosítást) ígért bizonyos gondokra. Így az autó ellopására, sérülésére, az utóbbihoz kapcsolódó cserealkatrészek beszerzése és a szerviz költségére. Ez ugyan jól hangzik, ám hitelenként 700-2500 dolláros felárról (240-870 ezer forint) volt szó, amit az autóvásárló nem feltétlenül akart volna megfizetni, ha tisztességesen tájékoztatták volna a lehetőségeiről. A hatóság szerint a Toyota Motor Credit – egyébként az egyik legnagyobb autóhiteleket nyújtó vállalkozás az USA-ban – rendkívül nehézzé tette ügyfeleinek, hogy lemondják ezeket a plusz lehetőségeket, akik megtették, azoknak nem térítette meg a kiadásaikat, és egyes esetekben azt állította, hogy ügyfelei késtek a hiteltörlesztéssel, amikor erről szó sem volt.
A büntetés mellett megtiltották a pénzügyi szolgáltató cégnek, hogy aszerint díjazza ügynökeit, hogy mennyire tudják rásózni az ügyfelekre az árukapcsolást. Emellett lehetővé kell tennie, hogy a hitelfelvevők online felületen, egyszerűen lemondhassák a plusz szolgáltatásokat.