Mintha 1500 forint fölé drágulna az üzemanyag – érdekes állítás egy amerikai tanulmányban (frissítve)
Az autózás infrastruktúrájának fenntartási költségei alapján a villanyautók működtetése jóval drágább lehet a hagyományos járművekénél. Legalábbis erre jutott egy új tanulmány.
Az elektromos autók iránti érdeklődés viszonylagos csökkenése és az autógyártók villanyautó-fejlesztéseinek visszafogása akár jó hírnek is tűnhet egy új kalkuláció tükrében. Ez azt hozta ki, hogy az elektromos autók társadalmi fenntartási költsége sokkal nagyobb, mint a hagyományos belső égésű motorral hajtott társaiké – szemlézte a Texas Public Policy Fondation közpolitikai intézet kalkulációját a The Street amerikai gazdasági hírportál.
Ki, mit fizet?
Közpolitikai nézőpontból közelítve ugyanis a szervezet szakértői nem azt nézik, mennyibe kerül az autósnak az áram, amit a villanyautó akkumulátorába tölt, illetve a szerviz, hanem azt, hogy mibe kerül a társadalomnak fenntartani az autózás infrastruktúráját. Emellett vizsgálják az autóknak köszönhető adóbevételeket, illetve a vásárlásukkal járó társadalmi költségeket is.
Érdemes fenntartásokkal kezelni
A texasi intézet matekját, amit érdemes minimum fenntartásokkal kezelni, mivel a szervezet mögött olajcégek állnak. Így konkrétan ellenérdekeltek az elektromos átállásban és a klímaváltozást is tagadják.
A texasi kutatók abból indultak ki, hogy az autósok manapság a benzinkúton fizetett árában az olajkitermelésétől finomításán át kiszállításáig megfizetik az üzemanyaggal kapcsolatban felmerülő infrastrukturális költségeket. Az elektromos infrastruktúra használata esetén azonban más a helyzet, mert azt a villanyautósok közösen használják a többi áramfogyasztóval. A villanyautók miatt szükségessé váló beruházások költsége hozzáadódik a meglévő rendszerrel kapcsolatos kiadásokhoz és az áram árában részben átterhelődik az elektromos energia többi fogyasztójára.
Tíz év alatt jelentkezik a nagy különbség
Az utak használatáért a villanyautósoknak többet kellene fizetniük, mint a hagyományos autók használónak, mert az elektromos autók nehezebbek, ezért jobban hozzájárulnak azok kopásához. További tétel a hagyományos üzemanyagok árában foglalt adó, amit az elektromos autók esetén nem kell megfizetni. Emellett az USA-ban számolni kell az elektromos autók vásárlásához bizonyos feltételek mellett igénybe vezető 7500 dolláros állami adókedvezménnyel. (Az autónak és elemei túlnyomó részének helyben vagy az USA-val szabadkereskedelmi megállapodást kötött országban kell készülnie.)
A texasi közpolitikai intézet szakértői mindent egybevetve arra a következtetésre jutottak, hogy ha az elektromos autókat használók megfizetnék az összes társadalmi költséget, az olyan lenne, mintha gallononként 17,33 dolláros benzinárat fizetnének tankoláskor. A jelenlegi átlagár 3,3 dollár körül alakul. Forintban és literben számolva ez azt jelentené, hogy az alig több mint 300 forintos üzemanyagár helyett több mint 1500 forintos összeg lenne indokolt.
Ez a számítás egy 2021-ben forgalomba helyezett elektromos autóra vonatkozik tízéves használatot figyelembe véve. Ez alatt az autós 5000 dollárt (1,7 millió forint) költhet elektromos energiára, amivel villanyautó-típusonként eléggé eltérő távolságot tehet meg. A különbség a cikk szerint akkor is nagy lenne, ha a vásárlási adókedvezmény megszűnne.