Amerikában már a belső égésűeknél is olcsóbbak a hibridek
A villanyautók térnyerése akadozik, a hibridek cserébe egyre nagyobb piaci részesedéssel rendelkeznek. Amerikában, Európában, azon belül Magyarországon is.
Miután az elektromos autók értékesítésének bővülése a vártnál lassabban megy, a nagy autógyártók egyre jobban koncentrálnak az egyre népszerűbb hibridekre.
Jelentős növekedést értek el
Egyrészt ezzel tehetik meg a vásárlók az első lépést az elektromos meghajtás felé, másrészt az autógyártók a hibridek segítségével csökkenthetik az új korlátok alá autóik átlagos károsanyag-kibocsátását. Az Egyesült Államokban a hibridek (HEV) eladása az év elejétől novemberig az összes újautó-értékesítés 8,3 százalékát adta 1,2 millió autóval – derült ki az Edmunds autóipari tanácsadó cég adataiból. Egy évvel korábban 5,5 százalék volt ez az arány, azaz 2,8 százalékpontos volt a javulás a CNBC összeállítása szerint.
Az elektromos autók eközben az újautó-eladások 6,9 százalékát hozták 976,5 ezer autóval, ami 1,7 százalékponttal jobb az egy évvel korábbi adatnál. A konnektorból tölthető autók aránya csak 1 százalék volt idén.
Évek óta olcsóbbak
A hibridek népszerűsége az árnak is köszönhető. A villanyautóknál olcsóbbak, de 2021-ben, 2022-ben és az idén is alacsonyabb áron kaphatóak a hagyományos társiknál. Az Edmunds számításai szerint idén a hibridekért átlagosan 42,4 ezer dollárt (15 millió forint) kellett fizetni az amerikai piacon, miközben az elektromos autók átlagára 59,4 ezer dollár (21 millió forint), a konnektorból tölthető autóké 60,7 ezer dollár (21,5 millió forint), a hagyományos autóké 44,8 ezer dollár(15,9 millió forint) volt.
A cikk szerint a Toyota, a Honda és a Hyundai/Kia viszi a prímet a hibridek piacán. Minden tíz ilyen új autóból kilenc ezeknek a cégeknek a kínálatából kerül ki. Eközben a három nagy amerikai autógyártó közül csak a Ford képes igazán reagálni az újautó-kereslet átalakulására. A cég idén novemberig 23 százalékkal több hibridet adott el szemben 2022 január-novemberével, a teljes értékesítésen belül 6,8 százalékos volt az arányuk. Ezzel párhuzamosan a Ford villanyautó-értékesítése 16,2 százalékkal 62,5 ezer autóra ment fel, ami a teljes eladások 3,5 százaléka. A Chrysler és a General Motors inkább a konnektorból tölthető hibridek felé mozdult az elmúlt években.
Európában is jól szerepelnek
Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint is népszerűek a hibridek. Az év első tíz hónapjában az újautó-eladások 25,5 százalékát adták, szemben az egy évvel korábbi 22,9 százalékkal. Közben a piacvezető benzinesek részesedése 37,5 százalékról 36 százalék alá csökkent. A tisztán elektromos hajtású új autók aránya pedig 10,7 százalékról 14 százalékra nőtt. A dízeleké pedig 17,1 százalékról 13,9 százalékra csökkent.
Magyarországon pedig abszolút fölényben vannak a hibridek az idén - január és október vége között - 41 százalékos eredményükkel. Utánuk jönnek a benzinesek 36,2 százalékkal, majd dízelek, valamint a villanyautók 12,1 és 5,3 százalékkal. (Az ACEA-statisztikákhoz hozzátartozik, hogy a szövetség a full- és mild (lágy) hibrideket egy kalap alá veszi, tehát a hibridek adataiban szerepelnek azok a hagyományos motorral szerelt autók is, amelyek elektromos hajtással képtelenek egy métert is megtenni, az elektromos rendszer csupán gyorsításnál segít be.