Világrekordot értek el a villanyautók, de nem volt nehéz
Bár az elmúlt hónapok arról szóltak, hogy az elektromos autók elterjedése az autózásban jóval lassabb lesz a korábban reméltnél vagy vártnál, úgy tűnik, nem lassult le vészesen a folyamat.
A világ autópiacain 20 százalékkal több akkumulátoros elektromos autó (BEV), illetve konnektorból tölthető hibrid (PHEV) talált gazdára 2023 novemberében, mint 2022 utolsó előtti hónapjában – adta hírül a Reuters a Rho Motion piackutató cég adatait idézve.
A bővülés elsősorban annak köszönhető, hogy az erős észak-amerikai és kínai eladások ellensúlyozták az európai piac gyengélkedését. A BEV és PHEV kategóriába sorolható autók eladása új havi világrekordot állított fel 1,4 millió darabbal. Az elmúlt év novemberében 1,1 millió kelt el ezekből az autókból. A világrekord persze jól hangzik, a jövőben gyakran lesznek havi csúcsok, hiszen egy még kicsi piacról van szó, így a növekedés alacsony szinthez képest következik be.
„Az értékesítés továbbra is növekedik, annak ellenére, hogy a piacon negatív a hangulat az elektromos meghajtással kapcsolatban” – mondta Charles Lester adatelemző szakértő a hírügynökségnek. Lester szerint az erős novembert hasonlóan erős december követheti, azaz jól fogyhatnak a villanyautók.
Az autógyártók látva a kereskedők felduzzadt elektromosautó-készleteit attól tartanak, hogy a BEV és a PHEV autók eladásai főként Európában és az Egyesült Államokban csökkenő kereslettel találkoznak. A vásárlók ugyanis úgy gondolhatják, hogy majd akkor vesznek villanyautót, ha alacsonyabb lesz az ára és bővebb lesz az akkumulátorainak töltéséhez rendelkezésre álló töltőhálózat.
Ennek ellenére az elektromos szegmensben a BEV-ek súlya a novemberi eladásokban 70 százalék volt szemben a PHEV-ek 30 százalékával – derült ki a Rho Motion számaiból. Kínában 25 százalékkal bővültek az eladások, miközben az USA-ban és Kanadában jóval alacsonyabb bázisadathoz képest 43 százalékkal. Eközben Európában háromszázalékos zsugorodást jegyeztek fel a piackutatók 2022 novemberéhez képest. Az utóbbit az magyarázza, hogy 2022 végén Németországban megdobta az értékesítést az autóvásárlást támogató kedvezmények 2023. eleji kifutása. Ezért magas volt az összehasonlítás alapját képező bázisadat.