Múzeumból a versenypályára: Vector W8 a Dodge Viper ellen

2024.01.10. 11:26

Nem félős arcok dolgoznak a Petersen Automotive Museumnál: két baromi érdekes, poszterre kívánkozó ritkaság tudását mérték össze élesben. A kék sarokban egy Vector W8, a piros sarokban egy Dodge Viper. Utóbbi ráadásul prototípus.

Mindkét autó pokolian gyors – papíron legalábbis – szörnyetegnek számított a maga korában, de a felépítésük és az alapötletük nem is különbözhetne jobban.

A Vector W8 Jerry Weigert nagyratörő lázálma, ami óriásit ígért, de végül csúfosan elbukott. A még ma is megdöbbentő külsejű, a vadászgépekből tudatosan merítő W8-at brutálisan gyorsnak, amolyan autóskártyás aduásznak szánták, de végül nem igazán lett jó autó, így végül alig párat gyártottak belőle.

Papíron nagyon jól hangzott a 625 lóerős, kétturbós, 6 literes V8, de sajnos a vánnyadt, ősöreg háromsebességes automata megölte a bulit. Tetézte a bajt, hogy a W8 nem volt igazán megbízható, így a szédületes gyorsaságnak mindig csak az ígérete maradt. Nagyon jól nézett ki, tökéletesen megtestesítette a korszakot, de sajnos szinte csak elméletben.

A Dodge Viper egészen más, nem gondolták túl. Gigantikus motor, strapabíró, manuális váltó, két ülés, semmi elektronika és hátsókerék-hajtás, és ennyi. A 427-es Shelby Cobra szellemiségét hibátlanul megidézte a Viper a 400 lóerős, 630 Nm-es csúcsnyomatékú, 8 literes V10-esével és az általános egyszerűségével. A videóban szereplő példánnyal kapcsolatban érdekesség, hogy ez itt egy 1991-es, élőszériás darab, tehát gyakorinak ez sem nevezhető.

Kihozták tehát ezt a két, merőben különböző, de annál különlegesebb sportautót a Petersenből, hogy megnézzék, melyik gyorsul jobban negyed mérföldön. Mivel mindkét autó nagyjából másfél tonnás – a Viper 1460 kiló, a W8 1506 kiló – elsőre azt gondolhatnánk, hogy a Vector csúnyán megeszi reggelire a Vipert, de ne feledjük a váltót.

Még így is meglepő, ami a rajtnál történik: a Mat Watson vezette Viper úgy hagyja állva szerencsétlen W8-at, mintha abban nem 625, hanem 100 lóerő lenne. Repülőrajtnál egy fokkal jobban tartotta a lépést a Vector, de végül mindhárom futamot magabiztosan nyerte a Viper.

Valahol szomorú volt látni, ahogy a potensnek tűnő W8 elvérzett a béna automatája miatt, amin valamit javít, hogy az ereje teljében lévő Vipert élmény volt nézni. Mindenesetre le a kalappal a petersenes srácok előtt, hiszen akármennyire ritka és értékes autókról van szó, ezeket mégis tempós közlekedésre tervezték, ezért aztán a fő eredmény ebben az esetben az, hogy két öreg ikon újra megtornáztathatta az izmait.

Forrás: Petersen Automotive Museum