2024.01.11. 11:11 Módosítva: 2024.01.11. 11:12

Ahogy szeptemberben mi is megírtuk, az Európai Parlament elé került egy zöldpárti javaslat, amely ketté bontaná a jelenleg ismert B kategóriás jogosítványt. Lenne egy korlátozott formája - mint a motorkerékpároknál - és egy korlátlan, a B+. A javaslatot sokan kritizálták -  úgy tűnik, eredményesen.

A javaslat megjelenése után két hónappal a Magyar Autóklub (MAK) és a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) reagált a javaslatra. Felhívták a parlament figyelmét arra, hogy az új szabályozás komoly terheket róna az autósokra gyakorlati és anyagi szinten is. Az ötlet szerint ugyanis a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezőknek autópályán 110 km/h lenne a legnagyobb megengedett sebesség és az általuk vezetett jármű össztömege legfeljebb 1,8 tonna lehet.

Aki ezekre a számokra rálicitálna, annak egy B+ kategóriás jogosítványra lesz szüksége. Ehhez akkor juthat hozzá, ha legalább 21 éves, két éve rendelkezik B kategóriás jogosítvánnyal és külön megszerzi az új kategóriát. 

A szabályozás másik problémás oldala az MAK és az FIA szerint az 1,8 tonnás súlykorlát. Ma már sokszor nehezebbek ennél a plug-in hibrid és elektromos autók az akkumulátorok miatt. Ezért egy ilyen változtatás visszaszorítaná a környezetbarát autók terjedését, hiszen aki nem rendelkezik B+ kategóriával, az nem vezethetne ilyen járművet.

Úgy néz ki, hogy a két szervezet tiltakozása és az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Szakbizottságának (TRAN) küldött levél hatásos volt. Az új javaslatot, mely szigorít a jogosítvány megszerzésének feltételein elfogadták, ám a B kategória kettébontásáról szóló részt elutasították. Az elfogadott szigorítás a fizikai és mentális alkalmasságot érinti majd, amiről egyébként már itthon is folyik a szakmai egyeztetés.

Forrás: Országos Sajtószolgálat