Hurutosan harákol a hidrogénüzemű V8-as motor

2024.01.12. 11:29

Izgalmas lenne egy olyan világ, ahol a környezetvédelem jegyében nem kéne eltűnnie a nagy, sokhengeres motoroknak. Mennyivel jobb lenne egy hagyományos belső égésű motor, mely a benzin vagy a gázolaj helyett alternatív üzemanyaggal működik, így nem enged a levegőbe mérgező gázokat. Ezen dolgozik most a NAMX.

És ha már nekiálltak, akkor első nekifutásra nem egy kávédarálót, hanem egy 6,2 literes V8-as motort hoztak össze. Ez az új márka HUV nevű kupé-crossoverébe kerül először és kiviteltől függően a teljesítménye lehet 300 vagy akár 550 lóerő is. Ezek már tisztes számok: előbbivel egy 6,5 másodperc, míg utóbbival - összkerékhajtással - 4,5 másodperc alatt van meg a nulla-száz, de erről egyelőre nincs mozgóképes dokumentáció. Az újdonság hangját viszont már meg lehet hallgatni: a videó alá bevágva hallhatunk egy kellemesen rotyogó V8-ast.

Ha valaki esetleg szkeptikus a modern, zöld hajtásláncokkal kapcsolatban, akkor egy ilyen fejlesztés lehet, hogy neki is meghozza a kedvét. A francia-marokkói vállalat alapítója ráadásul a megoldásuk több előnyét is felsorolta. Például itt nincs szükség akkumulátorra, ami növelné a tömeget és drága nemesfémeket tartalmazna. További előny, hogy Európában már bő egy évszázada fejlesztenek belső égésű motort, ez a tudás pedig egy szinte kész kiindulási alapot ad. Az is határozottan kellemes körülmény, hogy így maradhatnak az izgalmas, karakteres motorok is.

A már 2022-ben bemutatott HUV koncepcióautónak egyébként van még egy érdekessége. Az autó fő hidrogén-tartályán túl vannak további hidrogénkapszulái, melyek percek alatt cserélhetők. Ezeket a csomagtérajtó alatt nyitható külön fedél mögül húzhatjuk ki. Ehhez a NAMX egy töltőállomás-hálózatot álmodott meg, ahol elég ezeket a hidrogénpalackokat cserélgetni tankolás gyanánt. A gyártó jelenlegi ígéretében 800 kilométeres hatótáv szerepel.

Az egyetlen aggály, ami felmerülhet a HUV kapcsán, az a hidrogénkapszulák elhelyezése. A ráfutásos balesetek miatt egy kicsit még kéne gondolkozni ezen a kivitelezésen, még ha nem is lesz ilyen látványos. A NAMX-nek egyelőre van ideje, hiszen 2025 második felére ígérik a HUV megjelenését. Már azt is elárulták, hogy a gyengébbik változatnak 71 200 euró (27 millió forint), míg az erősebbiknek 95 000 euró (36 millió forint) lesz az alapára.

Forrás: Carscoops