Nukleáris akkumulátort fejlesztettek, ami akár 50 évig is bírja töltés nélkül
A gyártók nagyon sokat dolgoznak azon, hogy a jelenleg használt akkumulátoroknak folyamatosan emelkedjen az energiasűrűsége és bírják a hirtelen áramfelvételt. Egy kínai vállalat viszont megfordította a dolgot és nem olyan technológiában gondolkodnak, ami eltárolja az energiát, hanem olyanban ami termeli.
Ehhez pedig nem egy hétköznapi megoldáshoz nyúlt a Betavolt nevű vállalat. Kifejlesztettek egy nukleáris izotóp alapú energiatermelő egységet, mely akár 50 éven keresztül képes áramot előállítani. Nincs többé töltés, nincs többé tankolás, csak folyamatos, környezetbarát elektromos autózás. Jól hangzik, ugye? Egyelőre még nem tartunk itt, csak haladunk efelé.
A Betavolt az akkumulátorát a működési elve miatt radioizotópos energiaforrásnak hívja. Nukleáris izotópok bomlása során energia szabadul fel, és ezt képesek elektromos árammá alakítani. Az igazi innováció ez utóbbi folyamat, amit 10 mikron vastagságú egykristályos gyémánt félvezető lapokkal érnek el. Ezen konverterek közé 2 mikron vastagságú radioaktív nikkel-63 izotópot helyeznek. Az ebből a forrásból felszabaduló béta-részecskék (elektronok) átmenetéből elektromos áramot generálnak.
Ezt a technológiát felhasználva a Betavolt elkészítette az első akkumulátorát, a BV100-at. A szám a nevéből arra utal, hogy egyelőre még csak 100 mikrowatt energiát képes megtermelni 3 voltos feszültség mellett. Ez egyelőre nagyon kevés, viszont az egész szerkezet mindössze fél centi vastag, miközben hossza és szélessége is 1,5 centi. Hogy ezt tudjuk hova tenni, jelenleg a Magyarországon forgalomba lévő legkisebb érme, az 5 forintos is nagyobb, átmérője 2,12 centiméter.
A forrás teljesítménye egyelőre alacsony, viszont ezt akár 50 éven keresztül képes előállítani. A Betavolt szerint napi szinten 8,64 J, míg évente 3 153 J energia előállítására képes a BV100, ráadásul biztonságosan. A vállalat azt tervezi, hogy jövőre kiadnak egy olyan akkumulátor egységet, mely akár 1 wattos teljesítményt is képes lesz előállítani.
Biztos vagyok benne, hogy sok károgó lesz a technológia biztonságát illetően, ami valahol érthető. Anno a Ford is kísérletezett a Nucleon nevű koncepcióautóval, melyben egy lekicsinyített atomreaktor adta az energiát a hajtáshoz. Ennek elég sok buktatója volt, főleg a sugárzás kapcsán, ám a Betavolt BV100 teljesen más. A kínai vállalat szerint ugyanis az akkumulátornak nincs külső sugárzása, illetve nem kap lángra és nem robban fel abban az esetben, ha megsérül a burkolata.
Emellett kifejezetten környezetbarát, mert a mérnökök az 50 éves életciklus végére felkészülve egy könnyedén újrahasznosítható eszközt alkottak. A bomlási időszak végére a nikkel-63 stabil réz-izotóppá alakul, ami nem radioaktív és nem szennyezi a környezetet. Ettől függetlenül a Betavolt nem hagyja abba a kísérletezést más izotópok után kutatva, hogy a legjobb hatékonyságot érjék el. Egyelőre tervben van a strónium-90 és a promethium-147 felhasználása is az akkumulátorhoz. Ezekkel az egység élettartama csökkenhet, de még így is 30 évet jósolnak neki, ami lassan jóval több, mint egy átlag autó élettartama.
Az viszont egyelőre kérdéses, hogy a technológiát mire fogják felhasználni. A Betavolt szerint szinte mindenre alkalmas lehet, akár telefonokról, drónokról vagy bármilyen hordozható elektronikai eszközről legyen szó. Az az elképzelés, hogy a technológiát elektromos autókba is felhasználják, egyelőre távol van, de semmi sincs kizárva. Ha ez így ebben a formában tényleg működik, az várhatóan nemcsak az autóipart, de az egész világot változtatja majd meg alapjaiban.
Forrás: Autoevolution