- Magazin
- Hírek
- volkswagen
- volkswagen golf
- volkswagen golf 1974
- volkswagen ea 276
- koncepció
- léghűtéses
- vw
- 1969
Ismered a Golf elődjét? Rút kiskacsa, de érdekes
A Bremen Classic Motorshow két sztárja lesz a Golf ötvenedik évfordulója miatt kiállított 1974-es Golf I, illetve az eddig kevésbé ismert elődje, a szintén orrmotoros, ám még léghűtéses EA 276 koncepció.
Nehéz pontosan megfogalmazni, mire is hasonlít az EA 276, hiszen profilból 1970-es AMC Gremlin, az orrát nézve ráncfelvarrott Škoda 120 a nyolcvanas évek elejéből, az összhatás pedig olyan, mint a Fiat szörnyen elcsúfított harmadik generációs 127-esének rokona lenne, 1982-ből. Csakhogy ez a Volkswagen koncepció 1969-es.
Érdemes tudni, hogy jóval a Golf előtt a Volkswagen számos EA tanulmányt rendelt az ismert stúdióktól, az ötvenes évektől két évtizeden át kísérletezve. A Pininfarina megcsinálta a totálisan Porsche-hatású, még mindig farmotoros Bogár átiratát, az EA 41-et. A Ghia 1961-es EA 53-a úgy nézett ki, mint egy francia Panhard.
Míg bizonyos EA koncepciókból a Type 3 vagy a Brasília lett, az 1967-es EA 235 a léghűtéses motort előre rakta, elsőkerék-hajtással párosítva. Utána jött az EA 266 a Porschétól, majd az EA 337 az Auditól, szintén elsőkerék-hajtással. A VW közben az Auto Uniontól megörökölte a K70-et is.
Az EA 276 karrierjének ott lett vége, mikor eldőlt, hogy a vízhűtéses orrmotor és az elsőkerék-hajtás lesz a jövő, csak éppen az Italdesign mestere, vagyis Giorgetto Giugiaro karosszériájával. Ennek hatására 1974-ben megszületett a Golf.
Ezen is érezhető az olasz hatás, bár a brit autóipar olajválságok jövőképével riogatott szomorú korszakából is fellelhető benne egy tollvonásnyi.
A hátsó üveg, így a teljes C-oszlop átvariálásával, illetve a meredekebb orral Giugiaro megalkotta az ikont, ami immár ötven éve a ferdehátúak mércéje.
Részben a Type 4 feneke ez, csak valahogy sokkal bénább. A holttér sem lehetett apró, ez a C-oszlop pedig az AMC-nél is bukáshoz vezetett.
Giugiaro érezte az arányokat. Úgy csinált olasz dizájnt, hogy ezt aztán senki sem keverhette össze se Fiattal, se mással. A németek pedig jó lóra tettek, hiszen a Golf mellett a Scirocco és a Passat is nagy siker lett.
Egy műszer, mint a Bogárban, szörnyű helyre rakott kapcsolók, és az álcázott Petri kormány, hiszen koncepcióba tökéletesen megfelelt. A tűzfal mögött a léghűtéses négyhengeres.
Az EA 276-hoz képest ebben az 1974-es Golf LS-ben már teljes a luxus, és a kormány is beéri két küllővel. Dupla műszerezettség, rendes visszajelzések, strapabíró kárpitozás. Ezekkel, illetve vízhűtéssel nyitott új fejezetet a Golf, immár ötven éve.