„Egy Magyarországot" költene a Volkswagen
Így néz ki a volkswagenes harapofógó: ha költségek csökkentéséről van szó, akkor a németek nem mennek a szomszédba tanácsokért, ám fejlesztésre is kell a pénz.
A Volkswagen vezetősége elkötelezte magát amellett, hogy a következő öt évben, 2024 és 2028 között folytatja 180 milliárd eurós fejlesztési tempóját – írta Reuters szerint a német Handelsblatt gazdasági lap az ügyhöz közel álló három informátorra hivatkozva. Ez az összeg lényegében megfelel Magyarország éves GDP-jének.
A felügyelőbizottság már jóváhagyta a befektetési tervet, ám volt egy feltétele. Nevezetesen az, hogy a Volkswagen személyautó-márkánál elfogadott költségcsökkentési terv végrehajtásának is folytatódnia kell az eredeti elképzeléseknek megfelelően. Az elmúlt év végén derült ki, hogy a gyártó menedzsmentje megállapodott a munkavállalókat képviselő üzemi tanáccsal abban, hogy 2026-ig 10 milliárd euróval mérséklik a költségeket. Ebből 4 milliárd euró lefaragása 2024-ben esedékes.
Az autógyártó vezetősége nem kommentálta a lapértesülést a fejlesztések folytatásáról. A tervekről a március közepén esedékes éves beszámolón adnak hivatalos tájékoztatást. A cég legutóbbi ötéves terve - amelyet 2023 márciusában jelentettek be, szintén 180 milliárd euró fejlesztési kerettel számolt -, de csak 2027-ig. Ennek kétharmadát az elektromos meghajtás és a digitális fedélzeti rendszerek erősítésére szánták.
A Handelsblatt értesülései szerint úgy akarják elkölteni ezt a gigantikus összeget a VW átalakítására, azaz úgy akarják bővíteni az autógyártó villanyautó-kínálatát, hogy közben a nagy kiadás ellenére javuljon az egy-egy autó eladásán elért profitráta. A tervek szerint a marzsnak 2026-ra átlag 6,5 százalékra kell felmennie a 2023 első kilenc hónapjában elért átlagosan 3,4 százalékról. A javulásra szükség is lenne, ha a nagy villanyautó-riválisok mutatóit nézzük: a BYD és a Tesla is két számjegyű marzsot tud felmutatni.