Megszokott trend, hogy minden generációval egyre nagyobbak lesznek az autók. Így fordulhat elő például az is, hogy ma egy kisautó sokszor simán nagyobb, mint egy pár generációval korábbi kompakt.
Ha az előbbi irányhoz még hozzávesszük, hogy mennyire népszerűek manapság az olykor feleslegesen túlzó méretű SUV-k, akkor könnyen kikövetkeztethető, hogy az autók átlagos mérete soha nem volt még akkora, mint most.
A méretnövekedés a legtöbb esetben a tömegre és a fogyasztásra is rossz hatással van, ezek pedig abban a világban különösen furcsán hatnak, ahol a belső égésű motoros autókat a környezetvédelem érdekében lassan leváltják az elektromosak. De mit jelent mindez számokban? A JATO Dynamics utánanézett, hogy mennyivel lettek nagyobbak az új autók.
A felmérésből kiderül, hogy nem meglepő módon az Egyesült Államokban veszik a legnagyobb autókat. Ott 2003-ban egy autó átlagos hossza 4992 milliméter volt, 2023-ra ez a szám 5243 milliméterre nőtt. Az amerikai autók szélessége is hasonlóan alakult: 2003-ban 1864 milliméter volt az átlag, 2023-ra ez 1958 milliméterre nőtt.
Európai szemmel gigantikusnak tűnnek ezek a számok, viszont érdemes figyelembe venni, hogy az Egyesült Államokban igen népszerűek a pickupok, amik régen se voltak kicsik. Ugyanakkor a növekedés Európában is jól látható, csak a számok mások: 2003-ban átlagosan 4313 milliméter hosszú volt egy autó, 2023-ban ennél már jó 22 cenitvel több, vagyis 4536 milliméter.
Érdekesség, hogy az Európában eladott új autók szélességnövekedése még az Egyesült Államokban eladottakét is túlszárnyalja: 1737 milliméterről 1844 milliméterre nőtt ez a szám húsz év alatt. Tehát itt 107 milliméterrel lettek szélesebbek az autók, arrafelé viszont csak 94-gyel. Erre ismét a népszerű kategóriák adhatnak magyarázatot: ott már évtizedek óta pörögnek a nagy pickupok, Európában viszont jóval később kezdtek elterjedni a nagyobb SUV-k.
A méretekhez hasonlóan alakul az autók tömege is, amiben jelentős szerepe van annak is, hogy egyre terjednek az elektromos autók. Mindez nemcsak a belső égésűek kibocsátása miatt érdekes, hanem például amiatt, hogy a nehéz autók fizikailag nagyobb mértékben terhelik az úthálózatot - és saját abroncsaikat is (a szerk.) Arról nem is beszélve, hogy az egyre kövérebb autókkal egyes helyekan a parkolás is küzdelmesebb.
Forrás: JATO Dynamics / Motor1