A Daihatsu-botrány, ami ráégett a Toyotára is

2024.02.14. 11:52

A miniautókat gyártó Daihatsu kevesebb, mint tíz éve került a Toyota többségi tulajdonába, ám az anyavállalattól érkezett vezetők tévútra vitték a a leányvállalatot.  Most felelnek a vétkükért.

Több mint két évtizedig volt jelen az európai piacon is a Daihatsu, amely 2012-es távozását követően, 2016-ban került a Toyota többségi tulajdonába. A leányvállalat élére több évtizedes toyotás múlttal rendelkező vezetőket neveztek ki, akik irányítása alatt a Daihatsu meghamisította autói egy részének töréstesztjét. Az anyavállalat most jutott el oda, hogy felmentse a miniautókat gyártó cég elnökét és vezérigazgatóját - írta meg a Reuters.

carmejpfile.png

Rengeteg autót érint

Ahogy arról korábban írtunk - decemberben a Daihatsu összes autójának kiszállítását leállították, miután kiderült, hogy a cég 64 modelljénél csaltak az oldallégzsákokkal kapcsolatos biztonsági teszteken. Ez a fajta teszt azért érdekes, mert a Daihatsu részben úgynevezett kei carokat gyárt, amelyek hossza maximum 3,4 méter, szélességük kevesebb mint 1,6 méter, magasságuk 1,7 méter lehet. Ezek Japánban népszerűek, mert adó- és egyéb kedvezmények támogatják a vásárlásukat és a használatukat. 

Mi az a kei car? 

 Japánban annyira népszerű ez a kategória, hogy egyik gyártó sem engedheti meg magának, hogy ne forgalmazzon belőle (kivéve a Mitsuokát, de az egy másik bolygó). Valójában viszont csak a Suzuki, a Daihatsu, a Mitsubishi és a Honda gyárt kei cart, a többi márka vagy átcímkézett verziót árul, vagy saját almárkát tart fenn kimondottan erre a célra, példa erre a Toyota-Daihatsu család. Az egyszeri turista is csak bámul, hogy hol vannak a Skyline-ok és Suprákok, ellenben mi ez a sok kis szögletes girnyó - írtuk korábban a daihatsus ügyben érintett kei carokról szóló részletes cikkünkben, amit érdemes elolvasni.

Keskenységük miatt kritikus problémát jelent az oldalütközési tesztjük. A cég egyébként még tavaly áprilisban állt a nyilvánosság elé a szennyessel, ám csak az év végére derült ki, hogy a csalás jóval kiterjedtebb, mint korábban gondolták. Az ügyre egy jó szándékú bejelentő hívta fel a cégvezetés figyelmét. 

Az ügyet vizsgáló bizottság jelentése szerint az oldalütközésteszt meghamisítása 88 ezer miniautót érint, amelyek többségét Toyota logóval értékesítették.

A Toyota vélhetően nem kerülheti el, hogy az ügy foltot ejtsen az imázsán pláne, hogy hasonló svindlit fedeztek fel a kis méretű teherautókat gyártó, szintén a tulajdonában lévő Hino Motorsnál is. A botrányért személyesen kért elnézést januárban a Toyota elnöke, Toyoda Akio. A vállalat most az eddig Latin-Amerikáért és a karibi térségért felelős vezetőjét ülteti a Daihatsu élére, aki március 1-jétől veszi át a cég irányítását.

Kidobták a "csapatból" a Daihatsut

A Toyota vállalatcsoportja egyébként összesen 11,2 millió autót adott el a világon, aminek 7  százaléka készült a Daihatsunál. Ezeket vagy saját logója, vagy a más márkák neve alatt adták el.

A botrány miatt a Daihatsut kivonják abból a kereskedelmi járműveket gyártó szövetségből, amelyet 2021-ben alapítottak a Toyota, a Hino és az Isuzu Motors részvételével. A Suzuki és a Daihatsu néhány hónappal később csatlakozott ehhez a csoportoz.