Alakul az olcsó villanyautók ligája?
Irdatlan nagy nyomás nehezedik a hagyományos amerikai és európai autógyártókra, hogy álljanak már elő olyan villanyautókkal, amelyek ára közelít belső égésű motorral hajtott modellek árához.
Az amerikai és az európai autógyártók azt állítják, hogy gőzerővel dolgoznak elektromos meghajtású modelljeik árának leszorításán.
A Renault és a Stellantis hagyományos autóik párjait fejleszti elektromos meghajtással, a General Motors és a Ford nem zárja ki, hogy együttműködjön máscégekkel a költségek csökkentése érdekében a Reuters iparági tervekről szóló híre szerint.
A cégek törekvése kézenfekvő, a magas ár az egyik legfontosabb tényező, ami magyarázza, hogy lelassult a villanyautók térnyerése. Emellett a tradicionális autógyártók próbálják felvenni a lépést a villanyautó-gyártásban komoly előnnyel rendelkező, a hagyományos gyártókhoz képest a villanyautóikat jóval magasabb profitrátával értékesítő Teslával és a kínai BYD-val.
Az előbbi évek óta előttük jár az új technológia alkalmazásában, az utóbbi Brazíliában, Mexikóban és Magyarországon tervezi üzem építését, hogy akkor is jelen lehessen az amerikai és az európai piacon, ha a kínai elektromos autók importját korlátozzák.
Luca de Meo, a Renault vezérigazgatója elmondta, szerint mi lenne az árháború alapszabálya: először a kisautóknál kell áttörést elérni, mert ezek akkumulátorpakkja kisebb.
Az elektromos autók költségének 40 százaléka ugyanis a bennük lévő akkumulátorok ára. A Ford külön fejlesztőcsoportot hozott létre a versenyképes árú villanyautó kifejlesztésére. A Stellantishoz tartozó Citroën az e-C3 SUV-vel állt elő tavaly októberben, amelynek indulóára 23,3 ezer euró (mostani árfolyamon 9,1 millió forint). Ezzel akarja felvenni a versenyt az olcsó kínai konkurenciával. Carlos Tavares,a cég vezérigazgatója szerint a csökkenő nyersanyagárak segíthetnek a költségek lefaragásában. A Volkswagen is dolgozik az olcsó villanyautóján. A cég korábbi bejelentése szerint 2025-tól került piacra az ID 2all, amely az eddigi ígéretek szerint 25 ezer eurós - 9,8 millió forintos - áron lesz kapható.
A probléma nagyságát ugyanakkor jelzi a Stellantishoz tartozó Fiat 500-as ára. Ez azEgyesült királyságban belső égésű motorral 16,8 ezer fontba (7,6 millió forint) kerül, míg az e500-asért28,195 ezer fontot 12,8 millió forint) kell fizetni.
Közben a Tesla is azon van, hogy mielőbb piacra dobhassa a "diszkontáron" kapható autóját. A Model 2 várhatóan 25 ezer dolláros - 9 millió forintos - áron kezd majd a piacon, a mostani kilátások szerint 2025-ben. Közben a BYD már a latin-amerikai országok piacain megkezdte az olcsó, 20-22 ezer dolláros - 7,2-8 millió forintos - modellek forgalmazását.
Megjegyzés: A cikkben a különböző modellekre vonatkozó, euróban és dollárban feltüntetett árakat a mostani forintárfolyamnak megfelelően szerepelnek. Az érintett autók a különböző országokban - így Magyarországon is eltérőek lehetnek - az adóterhelés, az támogatások, valamint az árfolyamok következő időszakban várható alakulása miatt.