Valami nagyon nem oké az egyik kínai villanyautó-gyártónál

2024.02.20. 09:23

A kínai villanyautó gyártó HiPhi (Human Horizons Group) érdekes helyzetbe került, ugyanis egyre több nemzetközi és kínai médium számol be arról, hogy a cég jelentős pénzügyi gondokkal küszködik. A mostani hírek szerint a gyártó legalább hat hónapra felfüggesztette működését.

A HiPhi kimondottan a furcsa külsejű, de annál drágább villanyautójáról, a HiPhi Z-ről lett híres. Viszont nem ez az egyetlen modelljük, ott van a hétszemélyes X, valamint a Z-nél sokkal erősebb, de még csak készülő A is. A gyártó egyébként már tavaly óta jelen van az európai piacon is, viszont jelenlétük eléggé elenyésző.

És ha igazak a híresztelések, akkor nem is lesznek már nagyobbak. Ugyanis a Bloomberg információi szerint a sanghaji székhelyű márka vasárnap leállította gyárát és a dolgozóinak is küldött levelet, amiben értesítették őket, hogy legalább fél évre leállnak.

Egy névtelenséget kérő forrás arról számolt be, hogy a HiPhi a január béreket még fizeti, viszont február 18 és március 18 között már csak a bér hetven százalékát kapják meg a munkavállalók, utána pedig csak minimumbért kapnak. Ráadásul azoknak a munkavállalóknak, akik továbbra is szeretnék, hogy legyen egészségbiztosításuk, azoknak ajánlott február 25-ig felmondaniuk - végülis a cég ezt kéri tőlük. Ez azt jelzi, hogy a HiPhi nehézségekbe fog ütközni a társadalombiztosítási járulékok fedezésénél.

Viszont ennél árnyaltabb a történet. Ugyanis a kínai média már egy hónappal ezelőtt írt a HiPhi állítólagos nehézségeiről, ugyanis olyan városokban zárt be üzleteket, mint Guangzhou és Chengdu, és nem fizetett ki időben néhány beszállítót. Ezt viszont a Human Horizons tagadta, akkor arról adtak ki közleményt, hogy minden rendben működik.

Viszont a mostani, félévi felfüggesztésre nem reagált a gyártó, sőt a Bloombergnek sem válaszoltak. Ez viszont megint nem jelenti azt, hogy biztosan a csőd szélén állnak, ugyanis tavaly júniusban egy 5,6 milliárd dolláros üzletet kötöttek Szaúd-Arábia Beruházási Minisztériumával, hogy együttműködjenek az elektromos járművek fejlesztésében, gyártásában és értékesítésében.

De valahol mégsem lenne meglepő, ha mégis csődbe mennének. A kínai villanyautó-boom lassulásáva és a pénzügyi támogatások megszűnése utána rengeteg startup adta fel, míg 2019-ben 500 ilyen gyártó működött Kínában, a számuk tavaly százra csökkent.