Kémkednek a kínai autók? Vizsgálat indult

2024.03.01. 17:46

Nem egyértelmű, hogy csupán paranoiás képzelgés vagy valódi veszély-e, hogy az okos vezetéstámogató eszközökkel ellátott kínai autók kémkedhetnek azokban az országokban, ahol értékesítik őket.

Vizsgálat indul az Egyesült Államokban annak kiderítésére, hogy nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek-e a Kínából importált autók. A Reuters szerint, ha az eljárás arra a következtetésre jut, hogy a külső hálózati kapcsolatba kerülő járművek veszélyesek, az újabb okot adhat importálásuk korlátozására.

Feltérképezhetik Amerikát?

Az elemzés, amelyet a kereskedelmi minisztérium szakértői végeznek, arra épül, hogy a mai vezetéstámogató rendszerek rengeteg adatot gyűjtenek a sofőrökről és folyamatosan pásztázzák kameráikkal és egyéb érzékelőikkel az Egyesült Államok közlekedési infrastruktúráját. Miután az autók irányítását elvileg át lehet venni a távolból vagy le lehet állítani azokat, meg lehet bénítani a közlekedést az amerikai utakon – derül ki a vizsgálat indításának indoklásából. A Fehér Ház illetékesei egyelőre túl korainak tartják, hogy nyilatkozzak a felmérés lehetséges következményeiről. Nevezetesen arról, hogy a külső mobilhálózati kapcsolattal rendelkező – például közlekedési információkat vevő vagy műholdas nyomkövetőt használó – kínai autókat kitilthatják-e az amerikai utakról.

Los Angeles belváros, delutan 4

A nagy autógyártókat tömörítő amerikai Alliance for Automotive Innovation szervezet és a nagy autógyártók úgy vélik, hogy a washingtoni kormánynak szorosan együtt kell működnie velük a vizsgálatban és az abból fakadó teendők meghatározásában. 

Viszonylag kevés kínai gyártmányú könnyű teherszállító járművet használnak az USA-ban. Így a kereskedelmi minisztérium szerint még az előtt beavatkozhatnak, mielőtt az esetleges probléma kezelhetetlenül naggyá válna. Külön kihívást fog jelenteni, ha a Szegeden is üzemet építő BYD Mexikóban kezd autógyártásba. Az ott készülő autók kitiltása az amerikai piacról nehezen képzelhető el jogszerűen. A kereskedelmi tárca hatvan napon át tart meghallgatásokat az ügyben. A vizsgálat kiterjed az USA-ban összeszerelt járművekre, és a licencelt szoftverekre is.

Eközben a kínai hatóságok az elmúlt években szorosabbra fonták az országban folyó adatok gyűjtésével és felhasználásával kapcsolatos ellenőrzést.

A gazdasági ágazatok többségében előzetes engedélyhez kötik bármilyen adat külföldre juttatását. Ezt oly módon terjeszthetik ki az autók okos fedélzeti rendszereire, hogy azok csak hazai felhőszolgáltatásokat vehetnek igénybe. Kizárhatják a külföldi tulajdonban lévő szolgáltatókat.