Egyre több szakértő és meghatározó autóipari szereplő gondolja úgy, hogy a kínai autók beözönlése veszélyezteti az európai autógyártás jövőjét. Éppen ezért több gyártó is kemény védővámokat szorgalmaz az ázsiai jövevényekkel szemben, a témával pedig már az Európai Unióban is foglalkoznak.
Nem mindenki osztja azonban a fenti nézeteket. Ola Källenius, a Mercedes-Benz CEO-ja például emelés helyett egyenesen csökkentené a kínai autókra érvényes vámokat. „Ne emeljék a vámokat! Én ennek ellenzője vagyok. Szerintem pont fordítva kellene cselekedni: fogjuk a jelenlegi vámokat és csökkentsük őket. [A kínai gyártók terjeszkedése] a természetes verseny része, és erre egy jobb termékkel, jobb technológiával és több agilitással kell válaszolni. Ez a piacgazdaság. Hagyjuk, hogy a verseny tegye a dolgát."" – mondta.
A védővámokkal az a legnagyobb gond, hogy elkényelmesítik az európai gyártókat, hiszen nincsenek rákényszerítve a nyílt piaci versenyre. Mindez azt is jelenti, hogy egy védővámokkal óvott autóipar termékei egyszerűen eladhatatlanok lennének Európán kívül. Ola Källenius éppen ezért abban hisz, hogy a vámok csökkentésével az európai gyártókat rá kell kényszeríteni a versenyre, hisz ennek eredményeképpen születhetnek meg olyan autók, melyek a globális piacon is képesek versenyezni a kínai márkákkal.
Forrás: autocar.co.uk