Meglepően kevés pénzért kínál pokoli gyorsulást az új Tesla Model 3 Performance
Még 2023 szeptemberében mutatták be a Tesla Model 3 frissített változatát a Highland-et, de első körben csak az RWD és a Long Range kivitelt kezdték forgalmazni. Most végre megérkezett a legerősebb, Performance néven futó kivitel is, amely egy rakás új technikát sorakoztat fel, ráadásul ezek nem csak a lemezek alatt érzékelhetőek, hanem a karosszérián is látszanak.
Szembetűnő az új, megnövelt méretű piros féknyereg és a 20 colos, kovácsolt alumínium felnik is, utóbbiak ezúttal Pirelli P ZERO 4 gumikat kaptak. Ezek nem csak őrült jól tapadnak, de alacsony gördülési ellenállásuknak köszönhetően normál használat mellett hozzájárulnak a (WLTP szerint) 528 kilométeres hatótávhoz – bár az amerikai oldalon 296 mérföld, azaz 476 kilométer szerepel.
Most először a karosszérián is komolyabban fejlesztettek, ugyanis agresszívabb első és hátsó lökhárítókat faragtak az M3P-nek, valamint felkerült néhány szénszálas kiegészítő és egy diffúzor is. A változtatások sora folytatódik az utastérben is, ugyanis a sportos modell végre sportos üléseket is kapott jobb oldaltartással, ami nem véletlen, hiszen a korábbi fotelek oldaltartása a nullához konvergált.
Mégsem ez a lényeg, hanem hogy mennyit dolgoztak a – sajtóanyag szerint – legerősebb Model 3 szerkezetén, bár ezt egyelőre sem megerősíteni, vagy megcáfolni nem tudjuk, várjuk a tesztautót. Több helyen megerősítették a vázat, a futóművet, illetve a bekötési pontokat, de merevebbek lettek a rugótornyok is.
Reszteltek a futómű hangolásán, illetve adaptív lengéscsillapítókat is kapott, melyek nem csak az útviszonyokhoz és a kiválasztott menetmódhoz alkalmazkodnak, de a sofőr vezetési stílusához is - állítólag. Utóbbit már több gyártó is elsütötte marketing anyagaiban, a valóság viszont sokszor csak annyit jelent, hogy gombnyomásra puhul vagy keményedik a rendszer, mindenféle varázslatot nélkülözve.
Most először kapott ilyen technikát az M3P, ennek kapcsán pedig a Tesla kiemelte, hogy egy házon belül készített szoftver kezeli majd a rendszert. A működését azért érdemes egy egészséges kételkedéssel fogadni, hiszen Elon Musk jól áll ígéretekből, melyek ha idővel el is készültek, mégsem mindig úgy működnek, ahogy azt a tulajdonosok elvárnák.
Az M3P az RWD-hez és LR-hez hasonlóan megkapta a HW4-et, vagyis a negyedig generációs hardware csomagot is, bár a hozzátartozó szoftver még mindig fejlesztés alatt van.
Az új M3P teljesítménye már egyel érdekesebb kérdés, mert nem mindenhol egyeznek a bemutatott számok. A sajtóanyagban úgy hivatkoznak rá, hogy ez az eddigi legerősebb Model 3, de konkrét számokat nem írnak, csak azt, hogy az új rendszernek köszönhetően 32 százalékkal emelkedett a hirtelen leadható teljesítmény, 16-tal a nyomaték, illetve 22-vel a folyamatos teljesítmény. A Tesla hivatalos oldalán 510 lóerőt írnak és ehhez 2,9 másodperces 0-100-as sprintet, ami a korábbi Performance 3,3 másodpercéhez képest szép ugrás.
A meglepetés viszont a magyar oldalon (és egyebek között a többi európai oldalon is) éri az embert. Az autó adatlapján ugyanis 460 lóerő jelenik meg és csupán egy 3,1 másodperces 0-100-as adat. A végsebesség egyébként mindkét oldalon 262 km/h, ami egy mesterségesen lekorlátozott érték lehet.
Az 50 lóerőnyi különbség oka az akkumulátorcsomag környékén rejtőzhet. Az amerikai kivitel ugyanis Panasonic egységet kapott, mely nagyobb, hirtelen leadható teljesítményt tud produkálni, a világ többi részére szállított M3 viszont shanghai gyártású, amelyek LG akkupakkokat kaptak, amelyek valamivel gyengébbet ejakulálnak. Ezek alapján úgy tűnik, hogy Európának be kell érnie egy harmatosabb Model 3 Performance-szal, bár ha beindul a berlini gyártás, ez még változhat.
A 0-100-as sprint interkontinentális eltérésének oka pedig a mértékegységekre vezethető vissza, ugyanis Amerikában 0-60mph (95.6km/h) adatot adnak meg, Európában pedig 0-100km/h-t.
Unatkozni azonban a 460 lóerős kivitellel sem fog senki, hiszen az adaptív futómű mellett megkapja a Track Mode V3 versenypálya üzemmódot is. Ez összefogja az autó minden menésért felelős elektronikáját és úgy hangolja, hogy a lehető legtöbbet hozza ki az autóból. Ebben részt vesznek majd a két villanymotoros (tengelyenként egy) hajtás, a futómű, a kormányzás, a fék (és a rekuperáció), a Tesla VDC (Vehicle Dynamics Controller) rendszere és az egyéb vezetéstámogató elektronikák is.
A friss Model 3 Performance első példányainak átadását már akár 2024 második negyedévében megkezdhetik. Amerikában 20 millió alatt van a típus indulóára, nálunk ez 22,37 millió forint. Összességében nem sok azért cserébe, amit az autó technika és dinamika fronton letesz az asztalra, de már az alap kivitel 17 milliós indulóára is elég kedvező.