- A többség ellenzi a fizikai gombok kárára elképernyősödött beltereket
- Ezt már a szabályozó szervek is így látják, a jövőben a fizikai gombok nélküli típusok nem is kaphatnak maximális pontszámot a biztonsági teszteken
- A Maserati vezető formatervezője, Klaus Busse szerint muszáj együtt élni a kijelzőkkel, mert egyszerűen túl sok funkció van mára az autókban
- Az új Maseratikban nem a műszerfal tetejére kerül a képernyő, mivel annak kezelése elvonja az ember figyelmét a vezetésről
- Klaus szerint az is kell az egyensúlyhoz, hogy a kezelőfelület tervezése során törekedjenek az egyszerűségre
Az érintőképernyők jóideje velünk vannak, a műfaj csúcsát egyelőre a Mercedes Hyperscreenje jelenti, ami 141 centiméter széles, felülete pedig 2432 négyzetcentiméter, és hol van még a vége. Nem osztatlan siker, más gyártók, például a Porsche a Taycannal - tisztelegve a felnikbe és sárhányókba is kijelzőt telepítő Pimp My Ride előtt - több kisebb képernyővel próbálkoznak.
2024-re fordulni látszik a kocka, a vásárlók egyre határozottabban követelik, hogy térjenek vissza a fizikai gombok, ezt a szabályozói oldal is így látja: gombok nélkül hamarosan nem lehet maximális pontszámot kapni biztonsági/törésteszteken. Most a Maserati vezető dizájnere, Klaus Busse beszélt a józan középútról.
Manapság annyi funkciót kínálnak az autók, hogy ha mindegyiknek dedikált gombja lenne, a műszerfal úgy nézne ki, mint a 747-esek pilótafülkéje. Szerinte egyensúlyra kell törekedni – ezzel persze nem mond újdonságot, évek óta szajkózza ezt a szaksajtó és a felhasználók: a gyakran használt funkcióknak (pl. klíma, audiorendszer, ablaktörlő) saját kezelőszerv kell, minden más mehet a képernyőre.
A funkcionalitás mellett a dizájn is csorbát szenved (már a Bugatti Veyron tervezésénél rájöttek, hogy esztétikai szempontból a kijelzők avulnak a leggyorsabban), de Busse szerint ez sem akkora probléma, feltéve, ha nem vonja el a sofőr figyelmét. Elmondása szerint ha egy eszményi modern és esztétikus belteret kellene terveznie, abba is kerülne képernyő. Bussét érdemes komolyan venni, a Chrysler, a Jeep, a Dodge és a Ram után most az Alfa Romeo, a Fiat és a Maserati modelljeiért felel, köztük a Tonaléval és az MC20-szal.
Érdekesség, hogy az új Maseratikban nem a műszerfal tetejére kerültek a képernyők, hanem a kormánnyal nagyjából egy magasságba – azzal a céllal, hogy a kezeléséhez a sofőrnek semmiképp ne kelljen megmozdítani a vállát, mert az elvonná a figyelmét a vezetéstől. Igaz, a szélvédőtől, azaz az úttól állandóan fél méterre tekintgetni - a mi értelmezésünkben - pont a figyelem elvonása.