Ötezer helyett ezer forint lehet az egynapos matrica
- Az uniós határozatnak megfelelően idén Magyarországon is bevezették az egynapos autópályamatricát
- A magyar díjszabást a határozatban szereplő maximumra lőtték be, 5150 forintba kerül a D1-es kategória
- Ez a gyakorlat változhat most a Jobbik beadványának nyomán, amelyet a Országgyűlés Gazdasági Bizottsága már megszavazott
- Innentől a parlamenti többségen múlik, hogy jelentősen olcsóbban használhatjuk-e a gyorsforgalmi utakat vagy sem
Egy 2022-es uniós határozat értelmében 2024-től minden tagországban elérhetőnek kell lennie az egynapos autópályamatricának. Jelenleg az irányelvben szereplő maximumot (az éves díj legfeljebb 9 százaléka), azaz 5150 forintot kell fizetni a matricatípusért. Több ízben is körbejártuk a kérdést, amiből az derült ki, hogy regionális szinten is itthon a legdrágább az egynapos sztrádázás.
"Ehelyett könnyen lehet, hogy csak 1000 forintot kell majd fizetniük az autósoknak az egynapos autópálya-használatért" - írja az Index. A Jobbik szerint a családok érdekével ellentétes és elfogadhatatlan volt, hogy a 2024-es újítás előtt a 10 napos matrica volt a legrövidebb időintervallumra szóló, egyben legolcsóbb konstrukció, az alap problémán pedig az 5150 forintos egynapos matrica sem változtatott érdemben (arról is nem beszélve, hogy a díj ellenében nem 24 órán keresztül, hanem csak adott naptári napon lehet használni a gyorsforgalmi utakat, vagyis ha valaki éjjel 23:00-kor indulna útnak, könnyen lehet, hogy kétszer kell fizetnie).
Javaslatában a párt legfeljebb 1000 forintos díjat követel, amit az Országgyűlés Gazdasági Bizottsága fideszes többséggel is elfogadott, ez pedig azt jelenti, hogy csak a parlamenti többség kell az eddiginél jóval olcsóbb sztrádázáshoz.