A BMW, a Mercedes és a VW sem akarja, hogy vámokkal védjék őket a kínaiak ellen
- A BMW és a Volkswagen vezetői arra figyelmeztetnek, hogy az Európai Bizottság által javasolt importvámok túlzottan szigorú alkalmazása negatív hatással lehet az európai autóiparra és a gazdaságra.
- A Bizottság októberben kezdte vizsgálni a Kínából importált teljesen elektromos meghajtású autókat, mivel az a gyanú, hogy ezek az autók erősen állami támogatást kapnak, ami torzítja a piaci versenyt.
- Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója szerint az európai autóiparnak nincs szüksége túlzott védelemre, mivel a globális működés versenyelőnyt jelent számukra.
A BMW, a Volkswagen és a Mercedes-Benz vezérigazgatói arra figyelmeztetnek, hogy visszaüthet az európai autóiparra és gazdaságra, ha az Európai Bizottság javaslatára a tagállamok túlságosan durva importvámokat vetnek ki a Kínából importált elektromos autókra. Ez ugyanis lehetetlenné teheti az EU zöld céljainak elérését és az európai cégek Kínában készült autónak importját is akadályozhatja.
Az Európai Bizottság, amely a 27 uniós tagállam nevében kereskedelempolitikai kérdésekkel is foglalkozik, októberben kezdte vizsgálni a teljesen elektromos meghajtású autók importját az ázsiai országból.
A hipotézis az, hogy ezek gyártása olyan erős állami támogatásban részesül, ami torzítja a piaci versenyt. „Lábon lőheti magát Európa” – mondta Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója. Cége, akárcsak német versenytársai, a Volkswagen és a Mercedes-Benz, erősen kiszolgáltatott kínai üzleteinek. A BMW második legnagyobb piaca Európa után Kína, ahol bevételei majdnem harmadát, 32 százalékát érte el az idei első negyedévben.
Zipse szerint az európai autóiparnak nincs szüksége védelemre, ugyanakkor versenyelőnyt jelent az itteni vállalatoknak, hogy globális szinten tevékenykednek. Ezt könnyen veszélyeztetheti egy túlzott korlátozás.
„Mindig van valamiféle bosszú” – tette világossá, mire gondolnak Thomas Schäfer, a Volkswagen vezérigazgatója egy korábbi nyilatkozatában. Az Európai Bizottság márciusban elkezdte nyilvántartásba venni az Európába érkező kínai villanyautókat, hogy amelyeket a vám bevezetése után adnak el, azokra már kivethesse a befizetendő összeget. A végső szabályozásról a tagállami vezetők döntenek. A bizottság javaslata június 5-én jelenik meg, aminek alapján már július elejétől bevezethetnek egy ideiglenes vámot. Zipse szerint az elektromos korszakban egyetlen olyan autó sem lesz Európában, amelyben ne lennének Kínából származó összetevők. Egy magas vám megdrágítaná ezeket és lassítaná az EU úgynevezett Green Deal tervében kitűzött klímavédelmi célok elérését.
Forrás: Reuters