EU-s kapufa: csökkentenék a büntetővámot, a hírre felpörögtek a kínai gyártók
- Az Európai Bizottság úgy találta, hogy nincs szükség olyan büntetővámra, amely a teljes kínai villanyautó-gyártást szőnyegbombázását jelentené, amit nagyra értékeltek a tőzsdei befektetők.
- A BYD-árfolyam jelentősen emelkedett.
- Persze vannak vesztesei is a döntésnek.
A kínai villanyautó-gyártók többségének részvényei erősödéssel nyugtázták a tőzsdéken, hogy az Európai Bizottság a vártnál kisebb büntetővámok bevezetését javasolja a kínai elektromos autók európai importja után. A hongkongi Hang Seng index 1,23 százalékkal ugrott meg a csütörtöki nyitás után főként ennek köszönhetően.
A legnagyobb nyertes – vagy legkisebb vesztes – a Szegeden építkező BYD volt, amelynek részvényei 8 százalékos erősödéssel szárnyaltak. A Volvo tulajdonosaként is ismert Geely papírjaiért 4 százalékkal kellett többet fizetni, a Nio és a Li Auto startup cégek 1,7 és 2,7 százalékos pluszt könyvelhettek el. Az állami hátterű SAIC részvényárfolyama viszont két százalékkal visszacsúszott.
A tőzsdei reakció egyenes arányban volt azzal, hogy az ideiglenesen július 4-étől érvénybe lépő új vámok hogyan érintik a vállalatokat. Az EU külön-külön vizsgálta a cégeket és azt is figyelembe vette, hogy melyikük volt hajlandó részt vállalni versenyhatóságként végzett eljárásában. A BYD esetén arra jutottak, hogy az állami támogatásnak kisebb volt a szerepe az átlagosnál az elektromos autók fejlesztésében, ezért erre a cégre 17,4 százalékos kiegészítő vámtarifát javasolnak. A döntés legnagyobb vesztese a SAIC, az elmúlt időszakban az európai piacokon viszonylag sikeresnek mondható MG-s modellek könnyen lehet, hogy kevésbé lesznek kapósak.
A Geelynél 20 százalék, az egyebek mellett az MG márkát menedzselő SAIC esetén a maximális 38,1 százalék lép érvénybe. A többi cégnek 21 százalékkal kell számolnia. Ezek a mértékek megfejelik az európai uniós autóimportra általánosan érvényes 10 százalékos vámot. Az intézkedés ideiglenes, az EU állam- és kormányfői november elején szavaznak a véglegesítéséről.
Magasabb tarifát várt a piac
Az európai intézkedés visszafogott a washingtoni kormány döntéséhez képest, amelynek alapján 100 százalékos büntetővámot vetettek ki a kínai elektromos autók amerikai importjára. Ezt megelőzően 25 százalékos vámtarifa volt érvényben az USA-ban.
Az egyik legnagyobb amerikai bank, a Citi elemzői szerint az európai intézkedés, ami átlagosan 20-25 százalékkal növeli vámot, puhább a várt 25-30 százalékos emelésnél. Ezért nem fenyeget azzal, hogy lefékezi a kínai gazdaság fellendülését. A pekingi hivatalos álláspont szerint az európai lépés színtiszta protekcionizmus, a mi feszültségeket kelt a kereskedelemben. A kereskedelmi minisztérium szerint a kormányt komolyan foglalkoztatja a barátságtalan lépés. Úgy értékelik, hogy az rombolja és eltorzítja a világ villanyautó-iparát. Arról persze nem mesélt a kínai illetékes, hogy az érintett kínai gyártók milyen kedvezményeket kapnak hazai piacukon.
Joseph Webster, az Atlantic Council Globan Energy Center kutatóintézet szakértője úgy értékeli, hogy az Európai Bizottság a legmagasabb tarifával jelzést küldött a SAIC-nak, hogy fektessen be gyárépítésbe az EU-ban. BYD és a Geely elindult ezen az úton, ami a szakértő szerint hozzájárult ahhoz, hogy viszonylag kesztyűs kézzel bántak velük.
A BYD Szegeden épít gyárat, a Geely, amely Volvo tulajdonosa, elkezdte áttelepíteni kínai gyártását Belgiumba.
A Nomura befektetési cég elemzői lényegében egyetértenek ezzel az értékeléssel. A kínai autógyártók közül annak van jövője az európai piacon, amelyiknek lesz itt gyára. Ez egyébként illeszkedik ahhoz, hogy globális szinten tevékenykedő multikká váljanak. (Forrás: Reuters, CNBC, Guardian)