A Tesla kénytelen megemelni a Model 3 árát, amitől komoly piaci hátrányba kerülhet

2024.06.15. 08:30

  • Júliustól drágább lesz a Tesla Model 3
  • A Model 3-at a Tesla sanghaji gyárából importálják az Európai Unióba, amire 21 százalékos plusz vámot szabtak ki
  • Az még tisztázatlan, hogy ez a 21 százalékos plusz vám a vásárlót terheli-e teljesen, vagy sem. Ha igen, akkor a modell márkán belül versenyképtelenné válna

A Tesla már reagált a kínai villanyautókat sújtó bünetővám bevezetésére, július elsejétől igen nagy valószínűséggel drágul a Model 3. Ez azért nem biztos 100 százalékra, mert még a háttérben folynak tárgyalások és például Németország is azon dolgozik, hogy amennyire lehet, enyhítsenek a büntetővámon – de közben Kínával is keresnek egy kompromisszumos megoldást.

A Tesla közleményben szó szerint annyit írt, hogy „A Model 3 ára 2024 július 1‑től a várható importvámok miatt valószínűleg emelkedni fog.”

Az EU jelenleg 21 százalékos büntetővámot szabott ki a Teslára. Azt viszont nem tudni, hogy ez teljes mértékben a vásárlót terheli-e, vagy sem, ugyanis a Model 3 elég nehéz helyzetben van az EU-s piacon.

A Model 3 és Model Y ára nagyon közel van egymáshoz (az előbbi 17,05 millió forint, az utóbbi 17,89 millió forint), ami miatt a Model 3 sok vásárló szemében nem éri meg. Valamint korábban az is megesett, hogy a Model Y olcsóbb volt a Model 3-nál. Ha a Model 3 ára 21 százalékkal emelkedik, akkor az ára 20 millió fölé kerül, amivel márkán belül teljesen versenyképtelenné válik, de az újautópiacon is jelentősen veszít árelőnyéből.

Egyedül a Model 3-at exportálják Kínából, a Tesla sanghaji gyárából. A Model Y Berlinben készül, a Model X és S pedig Amerikából kerül Európába. A Tesla egyik lehetősége, hogy a Model 3-at is Amerikából hoznák Európába, de ehhez fel kell mérni, hogy képesek-e onnan két kontinens vásárlóit kiszolgálni.