- Törökországban az adórendszer nagyon megdrágítja az új autókat
- Ami drágább kétmillió forintnyi líránál, annál 45 százalékról indul az alap adó és az árral együtt emelkedik
- 3,2 millió forintnyi líra esetén már 80 százalék a speciális adó
- Mivel ez az adósáv az 1,6 liternél nagyobb motoroknál kezdődik, ezért sok gyártó alá lő motormérettel
- A Mercedes emiatt árul 1,5 literes motorral új E-osztályt
- A BMW-nek is van alapmotoros változata 520i néven, pedig 1,6 literes a motorja
Vannak olyan országok, ahol az új autókat sújtó adók mértéke rákényszeríti a gyártókat az alkalmazkodásra. Ilyen Törökország is, ahol ha versenyképesek akarnak maradni a márkák, akkor kénytelenek aránytalanul kis motorokkal szerelt autókat is árulni. Így eshetett meg az, hogy a Mercedes ott árul új E-osztályt, 1,5 literes motorral E 180 néven.
Ez a helyi adóknak köszönhető, melyek közül kifejezetten a Special Consumption Tax (ÖTV) tolja hozzá a legtöbbet az árhoz. Az 1,6 liternél nagyobb lökettérfogatú motorokkal szerelt autóknál 45 százaléknál kezdődik az adó mértéke, ez jön rá a gyártó által meghatározott alapárra. Ez csak abban az esetben ilyen alacsony, ha az autó ára nem haladja meg a kétmillió forintnak megfelelő török lírát. Ez elég alacsony, így már csak az ár miatt is fokozódik az adó mértéke. Ha egy autó 3,2 millió forintnyi török líránál is drágább, akkor már 80 százalék rajta az adótartalom – az autók jelentős része ebbe a kategóriába esik.
Nem véletlen, hogy a Mercedes úgy döntött, hogy 1,6 liter alá is bemegy az új E-osztály motorkínálatával és piacra dobja az E180-at 1,5 literes turbómotorral. Ennek a teljesítménye 168 lóerő és ehhez tartozik szűk 250 Nm nyomaték, így a 0-100-as sprint is 8,9 másodpercbe telik. Ennek a legalacsonyabban felszerelt változata török líráról átszámítva 51 millió forint adókkal együtt, ennyiért jön ki a szalonból. Hogy ezt el lehessen helyezni, itthon a legolcsóbb modell a 204 + 23 lóerős (mild hibrid) E 200 limuzin 25 millió forintról indul, tehát pont a fele.
Egyébként nem a Mercedes az egyetlen gyártó, amelyik Törökországban ilyen jellegű downsizingra szorul. A BMW is árulja az 5-ös sorozatot kisebb motorral, mint Európában. Bár a jelölése nem 516i hanem 520i, de egy 1,6 literes motor van benne, mellyel még éppen a kedvezőbb adózási sávba tartozik.
Forrás: Motor1