Az első két Halálos Iramban film autói igazából lassúak és gyengék voltak

2024.06.18. 12:02

  • Az első két Halálos Iramban egyik technikai tanácsadója mesélt a filmekben használt autókról
  • Egyáltalán nem voltak gyorsak, vagy komolyabban feltuningolt autók
  • Ezeknek jellemzően csak látványosnak kellett lenniük
  • A legtöbb jelenet során a 90 km/h-t sem lépték túl, mert nem volt rá szükség
  • Utómunkával számítógépen csinálták látványosra a jeleneteket

Emlékszel még a korai Halálos Iramban filmekre? Ezek még nem az agyatlan akcióról, a családi szeretet mögé bújtatott csordaszellemről és a fizikakönyvek permanens megerőszakolásáról szóltak. Szerepelt bennük némi autós kultúra, méghozzá izgalmas versenyek és mai szemmel már csicsásnak tűnő tuningautók formájában. Akkor még jól néztek ki a képernyőn és elhittük, hogy ezek komoly versenyautók, pedig nem. A film egyik technikai tanácsadója, Craig Lieberman beszélt arról, hogy a filmben szereplő autók jelentős része mennyire lassú volt.

Ott van például Brian (Paul Walker) Mitsubishi Eclipse az első filmből, ami akármennyire is vadul nézett ki, keréken mindössze 125 lóerőt tudott. Ezt tudták kipréselni egy enyhén módosított, kétliteres szívómotorból, amivel így a nulla-százas gyorsulás is 9 másodperc körül alakul. Hasonlóan gyengék és lassúak voltak a rablásokhoz használt fekete Honda Civicek is, de legalább Toretto (Vin Diesel) Mazda RX7-esében volt némi akarat. A módosított Wankel-motoros autó 305 lóerőt tudott, a nulla-százat valahol 5-6 másodperc között tudta le.

Nem segített a menetdimanikán az se, hogy sok autóban vaskos csövezés volt, illetve a látvány kedvéért nehéz audiorendszert is cipeltek. Valószínűleg emiatt kellett 7 másodperc Vince Nissan Maximájának a nulla százhoz, pedig azt egy 3 literes, V6-os, kompresszoros benzinmotor hajtotta. A Maxima esetén hátrányt jelentett az automata váltó, így a kerekre már csak körülbelül 220 lóerő jutott. A legérdekesebb autó mégis Jesse Volkswagen Jettája volt, amin a gyorsulási jelenet során elfelejtették felrakni a jobb első féknyerget. Ha valaki nagyon figyel, észre lehet venni. Szintén érdekes, hogy nem volt komoly tuningautó, a kétliteres, benzines szívómotor csupán 150 lóerőt tudott, amiből ugyanúgy eltűnt valamennyi egy automata váltóban.

Volt egyébként néhány tényleg erős autó is a forgatásokon: az amerikai izomautók például valójában is jól mentek. A második filmben van egy verseny, ahol Brian a kabrió Eclipse-szel versenyez egy Dodge Challenger ellen: Craig szerint esélye sem volt a Mitsubishinek, hiába sokkal fiatalabb technika. Ahogy azt a videóban több ponton kiemeli, semmi szükség nem volt gyors autókra, hiszen azokon a felvételeken, ahol ember vezette az autókat, szinte soha nem lépték át a 90 km/h-t. Utólag a vágás során filmes trükkökkel tették látványossá a felvételeket, úgy hitették el velünk, hogy tényleg őrületesen gyorsan mennek.

Ha gyorsabban kellett menni, akkor gyakran távirányítású rendszereket építettek be az autókba. Ilyet főleg olyan jeleneteknél alkalmazták, amikor valamilyen veszélyes manővert kellett megcsinálni. Ebből is voltak egyébként bakik, amikről korábban szintén Craig mesélt egy videóban.