Ha vennél egy 111 éves villanyautót, itt a lehetőség!
- Eladásra kínálnak egy elektromos autót 1913-ból.
- A Wavery Model 93-at egy árverésen fogják eladni, de kikiáltási ár egyelőre nincs.
- A 111 éves autó 2002-ig egy családnál volt, ez idő alatt cseréltek benne hajtást, vezérlést és akkumulátort is.
- Egy töltéssel 129-161 kilométer megtételére képes a Model 93.
- Az árverés augusztusban lesz, kikiáltási ára egyelőre nincs.
Mivel az utóbbi időben kezdtek el igazán terjedni az elektromos autók, sokan hajlamosak azt gondolni, hogy ez egy újkori találmány. Pedig már 20-30 évvel ezelőtt is voltak értelmezhető modellek, melyek még mindig mozognak és lassan veterán korúak, sőt már réges-régen veteránkorú elektromos autók is vannak, amelyek a 19. század végén, 20. elején képezték részét a forgalomnak, főleg az amerikai nagyvárosokban.
Volt egy rövid időszak az 1900-as években, amikor az elektromos autók jó alternatívát nyújtottak a közlekedésre és egészen komoly töltőinfrastruktúra alakult ki. Aztán a belső égésű motoros autók robbanásszerű fejlődése túlnőtt a kategórián, amit erősen lekorlátozott az akkori akkumulátortechnológia. Ennek a kornak a lenyomata a Waverly Model 93, melyből egy 1913-as, tehát 111 éves példányt hamarosan aukcióra bocsátanak.
Túlzás nélkül lehet mondani a Model 93-ra, hogy egy telefonfülke kerekekkel, de akkoriban ez nem volt szokatlan autóépítési megoldás. A mérnökök a lovaskocsik felépítéséből indultak ki, de itt már nem állati erő, hanem egy villanymotor mozgatta a szerkezetet. Ezt a hátsó tengelyre szerelték és egy állandó áttétellel vitték át a hajtást a merevhídra. A rugózásért laprugók feleltek, de valószínűleg beszálltak a fehérperemes gumik is, melyeket még faküllős felnikre húztak fel.
Olyan extrák voltak az autóban, mint az elektromos világítás, levehető keménytető vagy az első, hátsó csomagtartó. A beltérben egy vörös bőrkanapé kapott helyet, az ablakokat le/fel lehetett húzni, de megér egy említést az irányváltó kar és a klasszikus műszerek is, melyek a feszültséget és az áramerősséget mutatják. A Waveryben alkalmazott akkumulátorokkal a korabeli hatótávja 129-161 kilométer között mozgott, de az évek múltával ezt nehéz pontosan megmondani.
Az autó az elmúlt bő évszázadban egy családnál volt folyamatos használatban, ezért kevés eredeti alkatrész maradt a hajtásban, hiszen a kor technikája jóval gyorsabban kopott, mint a modern. Cseréltek már akkumulátort, vezérlőt, villanymotort és fogaskerekeket a hajtásban, illetve többször kellett felújítani. Az autót első tulajától 2002 szeptemberében vették meg a papírjaival és a vásárlási katalógusával együtt, amikor ismét rendbe szedték és elkezdték kiállításokra hordani.
Az árverést idén augusztusban tervezik, a kikiáltási ára egyelőre nem ismert. A Mecum's Monterey aukciósháznál lesz a licit az Egyesült Államokban, Walworth városában.