- António Gutteres, az ENSZ főtitkára az alkohol és a dohánytermékek reklámozásához hasonlította a kőolaj- és a földgázkitermelő vállalatok hirdetéseit.
- A főtitkár szerint ezek a vállalatok átverik a fogyasztókat azzal, hogy relativizálják a klímaváltozás valódiságát.
- Az ilyen reklámok tiltása nem egyedi, Franciaországban például már erősen korlátozottak az ilyen hirdetések.
Júniusban António Guterres, az Egyesült Nemzetek Szervezetének (ENSZ) főtitkára arra szólította fel a világ kormányait és médiáit, hogy ne fogadják el többé a nagy olajvállalatok pénzét. Gutteres szerint ezek a cégek ugyanis a hirdetéseikben a valóságot ferdítik, félrevezetik a közvéleményt és kételyeket szítanak a klímaváltozás valódiságával kapcsolatban.
![António Guterres, az Ensz főtitkára - Kép forrása: Európai Unió](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5696/56967/569676/56967643_6aa76c2892673cd0b5afa8ab816d21f4_wm.jpg)
Az ENSZ főtitkára szerint az olaj, földgáz és üzemanyaghirdetéseket úgy kéne szabályozni, mint az alkohol és dohánytermékek hirdetéseit, ám itt nem a gyermekek rászokásának elkerülését célozná a védelem, hanem a fogyasztói vélekedés megváltoztatását.
Néhány ország, város és vállalat már belekezdett a hasonló hirdetések tiltásába. Franciaország például korlátozza a szén, a földgáz, a klasszikus fosszilis üzemanyagok és a fosszilis üzemanyagokból készült hidrogén hirdetését is. Amszterdam, Sydney és Edinburgh is korlátozza a nagyvállalatok hirdetési lehetőségeit, ám ők az üzleti tevékenységtől függetlenül a vállalat károsanyag-kibocsátását veszik alapul. Néhány médiavállalat is beleállt a tiltásba, a The Guardian, a Vox és a francia Le Monde teljesen kitiltotta az olaj és földgáztermékek hirdetéseit.
Borító és címlapkép forrása: Getty Images
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=0thA4uchz4z8jgoCRrjw6uUUnKQFaphXhF49ybHqN0r.B7/stparam=uafodmjgku/fastid=gvsizggmkyvgllaijwbcnbspdnle/nc=0)