Szép-szép a sok kütyü az autókban, de ki fogja ezeket javítani?
- A villanyautókból évről-évre többet és többet adnak el, szervizigényük alacsony, viszont ha elromlik valami az jellemzően nagyon sokba kerül.
- A Kinetic Automation nevű startup szétszerelés nélküli diagnosztikát ígér a kerekeken guruló számítógépek vizsgálatára, így egyszerűsítve a szervizfolyamatokat.
- Az egyszerűsüdő karbantartás a biztosítótársaságoknak is kiszámíthatóbb lehet, így a biztosítási díjak emelése elkerülhető.
Az elektromos autók értékesítése ugyan továbbra is nő az Egyesült Államokban, ám lassult a korábbiakhoz képest. Ennek nem csupán az új autók magas ára az oka. Drágultak a biztosítások és bár a villanyautók kevesebb szervizt igényelnek, mint hagyományos társait, ha egyszer rászorulnak a javításra, az sokba kerül – írta a CNBC.
A klímaváltozást ugyan az amerikai autósok is a bőrükön érzik, ám ennek ellenére csak 26 százalékuk mondja azt, hogy nagyon el fog gondolkodni az elektromos autó vásárlásán – derült ki a J.D. Power tanácsadó cég felméréséből. Nem sokkal kisebb, 20 százalék azok aránya, akik majd hogy nem kizárják a villanyautóra váltást.
Mindkét csoportnak adhat egy érvet, hogy az elektromos autózás felé mozduljon a kaliforniai Kinetic Automation startup vállalkozás, amely azt ígéri, hogy robotizált technológiájával gyorssá és a jelenleginél olcsóbbá teszi az autók elektronikus kütyüinek felülvizsgálatát és javítását. A negyven főt foglalkoztató vállalt mesterséges intelligenciával megtámogatott vizuális megoldást fejlesztett ki ígérete teljesítésére.
A mai autók, főként az elektromos meghajtásúak az érintőképernyőktől kezdve a masszív infotainment rendszereken át a közlekedésbiztonsági kiegészítőkig félig-meddig komputernek tekinthetők – mondta Nikhil Haikal, a Kinetic társalapító-vezérigazgatója. Érzékelők, kamerák, figyelmeztető és az autó mozgásába beavatkozó rendszerek szorulhatnak javításra.
Szkennelés szétszedés nélkül
Erre a kiépül autószerviz-hálózat nincs igazán felkészülve. Az ilyen ellenőrzéseket és javításokat lassan végzik el. A Kinetic esetén az autó behajt a műhelybe, ahol a cég vizsgálórendszere tetőtől talpig szkenneli. A vizuális érzékelők egy része robotkarokon helyezkedik el, hogy az autó motorháza és teteje felől is „benézhessen” a karosszéria alá.
Az ellenőrzésből kiderül, hogy melyik rendszer szorul újrakalibrálásra vagy javításra. Ezt a Kinetic szoftvere végzi el, miután csatlakoztatták az autó fedélzeti komputeréhez. A cég eddig négy ilyen high-tech szervizközpontot hozott létre az Egyesült Államok nyugati részén. A vállalat legújabb tőkegyűjtési körében 21 millió dollárt gereblyézett össze.
A vállalkozás vezetői arról álmodnak, hogy kicsiny cégük egyszer majd robotaxiflottákat fog karban tartani – derült ki Naikal szavaiból. Emellett a magánkézben lévő önvezető autók tulajdonosai bízhatják a Kineticre autóik biztonsági felülvizsgálatát. Jelenleg azon dolgoznak, hogy minél több szakembert képezzenek ki rendszerük használatára. Így tudják bővíteni szolgáltatásukat.
Eddigi tapasztalataik szerint Ford Mach-E-k, Chevrolet Boltok, Hyundai Ioniqok és a Tesla típusainak tulajdonosai veszik igénybe szolgáltatásaikat a villanyautósok közül. Naikal elmondása szerint remélik, hogy tevékenységük a biztosítókat is nyugodtabbá teszi az autók elektronikus eszközeiben rejlő kockázatokkal kapcsolatban. Ez féken tarthatná a biztosítási díjak emelkedését.
Emellett látva, hogy autóik szervizelése megbízható és gyors, az autósok is nyugodtabb szívvel válthatnak elektromos autókra.
Forrás: CNBC
Címlapkép forrása: Kinetic Automation