A BYD tömi be a japánok és koreaiak hagyta réseket

2024.06.25. 10:33

  • Délkelet-Ázsiában szárnyal az elektromos autók eladása.
  • Az élen a kínai autógyártók nyomulnak, ezen belül a BYD tudja a legjobban kihasználni a keresletet.
  • A vietnámi VinFast is jól áll. 
  • A hagyományos motorral szerelt autók lejtőn vannak. 

Érdeklődők a BYD standján a kínai Yantai városában megrendezett kiállításon. Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images

Érdeklődők a BYD standján a kínai Yantai városában megrendezett kiállításon. Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images

A második helyre a vietnámi VinFast tudott felzárkózni. Eközben a piacot hagyományos autóikkal uraló japán és koreai cégek szenvednek. A tisztán elektromos meghajtású autók értékesítése január és március között több mint kétszeresére nőtt az egy évvel korábbihoz képest, miközben a belső égésű motorral hajtott autóké 7 százalékkal zsugorodott.

Betömik a rést

„A japán és a koreai autógyártók lemaradásban vannak az elektromos autók kínálatában, az így keletkező rést a kínaiak töltik ki” – mondta Abhik Mukherjee, a Counterpoint piackutató cég elemzője. (A koreaiak kapcsán kimondottan az olcsó villanyautókra gondolhat az elemző, hisz villanyautós szempontból jól állnak - a szerk.)

Az eladott új villanyautók 75 százaléka kínai gyártmány. Thaiföldön az is szimpatikussá teheti a szomszédban készült elektromos autókat, hogy a kínai autógyártók, 1,44 milliárd dollár (531,5 milliárdforint) értékű autóipari befektetés mellett kötelezték el magukat a 70 milliós népességű országban. Thaiföldön adták el a régióban elkelt villanyautók 55 százalékát. Az értékesítés 44 százalékkal ugrott meg az elmúlt évhez képest. Ezen belül a VinFast 400 százalékos növekedést ért el. Ezzel a régió elektromosautó-piacán 17 százalék a piaci részesedése a Reuters körképe szerint. 

Van támogatás

A legnagyobb, 47 százalékos szeletet a BYD mondhatja magáénak. Bár a Tesla 37 százalékkal növelte eladásait, piaci részesedése 2 százalékponttal, 4 százalékra csökkent.

A délkelet-ázsiai országok egy részében, így Thaiföldön és Indonéziában állami ösztönzők segítik az elektromos autózás terjedését – a túltermelési válsággal küszködő kínai cégek igyekeznek ezt kihasználni. Bár a térség nem tartozik a világ jómódú részei közé, félmilliárdos népességet jelent, ami zsíros falat.