1 millió kilométerre és 50 évre szánják a Geely új akkumulátorát

2024.07.03. 10:04

  • A Volvo anyavállalata, a kínai Geely új lítium-vas-foszfát (LFP) kémiájú akkumulátortechnológiát mutatott be.
  • Az új technika komoly fejlődés az előzőekhez képest tűzvédelmi és tartóssági szempontból is.
  • A short-blade névre keresztelt akksik a Geely szerint akár ötven évig is használhatóak maradnak.

A kínai Geely bemutatta új lítium-vas-foszfát (LFP) kémiájú akkumulátorát, amelyről azt írják, simán kibírnak egymillió kilométert is és legalább ötven évig üzemképesek maradnak. Ezen kívül gyorsabban tölthetők, jobban bírják a hideget és komoly behatásoknak is ellenállnak.

Az új akkuk a gyártósoron - kép forrása: Geely
Az új akkuk a gyártósoron - kép forrása: Geely

Az új, short blade névre keresztelt akkumulátor technológia nagyobb energiasűrűséget is biztosít többelemes adalékolt (multi-element doped) elektródaanyagainak köszönhetően. Az új technológia nagyban csökkenti az akkumulátorban lezajló kémiai reakciók számát, ami a Geely szerint a hosszabb életciklus fő oka.

A kínai autógyártó szerint az új technológiával készülő akkumulátorokat 3500 alkalommal is fel lehet tölteni, ami körülbelül egymillió kilométernyi autózást jelent. Az akkumulátor kapacitása az életciklusa alatt csak minimálisan romlik a Geely szerint. Az akkumulátor energiasűrűsége 192 Wh/kg, ami jobb a jelenleg futó LFP technológiájú akkumulátorokénál (~150 Wh/kg).

Az új short-blade akkumulátorok az eddigi long-blade kategóriás akkumulátorokkal összehasonlítva nagyjából 35 százalékkal gyorsabban is tölthetőek. A -30 fokos tesztkörülmények között a long-blade akkumulátorok 78,96 százalékos kapacitásra estek vissza, míg a short-blade-ek 90,54 százalékos kapacitást tartottak meg.

Az új akkumulátor úthengeres strapatesztje. - Forrás: Geely
Az új akkumulátor úthengeres strapatesztje. - Forrás: Geely

A Geely különösen büszke arra, hogy milyen biztonságos az új technológiájuk. Ha egy cella külső borítása megsérül, egy alumínium fóliaréteg a cellába csúszik, szigetelőréteget létrehozva, amely megakadályozza a rövidzárlatokat és a magas hőmérséklet okozta robbanásszerű reakciókat. Az akkumulátort elmerítették sós vízben, bedobták a tűzbe, extrém hidegben is kipróbálták, oldalról ütötték és még egy 26 tonnás úthengerrel is átmentek rajta. Az akkumulátor a Geely szerint kiválóan megfelelt a teszteken. Egyelőre még nem tudni, hogy mikortól lesznek kaphatóak az első short-blade akkumulátorokkal szerelt autók.

Forrás: Carscoops