Vaskos meglepetés a villanyautópiacon
- Az elmúlt év utolsó hónapjainak keresletcsökkenése után meglepetésre az idei második negyedév újabb fordulatot hozott az elektromos autót értékesítésében. A vártnál jobban alakultak az amerikai eladások.
- A Nemzetközi Energiaügynökség szerint idén 16,6 millió új villanyautó találhat gazdára, szemben a tavalyi 14 millió alatti darabszámmal.
- A meglepően jó eredmény ellenére persze a villanyautó-gyártók nem dőlhetnek hátra.
Az Egyesült Államokban a vártnál jobban alakultak az elektromos autók eladásai 2024 második negyedévében. Úgy néz ki, hogy a befektetők, akiknek a pénze az autógyártók részvényeiben fekszik, fellélegezhetnek.
A Reuters által idézett adatok szerint ugyanis a 2023 utolsó harmadában tapasztalt gyengülő kereslet nem hosszú távú tendencia. A GM, a Rivian, a Toyota kifejezetten jó számokat tett közzé és a Tesla értékesítése sem csökkent annyival, amennyit a szakértők jósoltak.
Nem is maradt el a tőzsdei válasz: az autóipari vállalatok egy részének részvényárfolyama határozottan erősödött. Ez persze nem jelenti azt, hogy az ágazat minden gondjára fátylat lehet borítani. A magas hitelköltségek a piaci bizonytalanság és a hibridek kínálta kompromisszum elterelte a vásárlókat az árcsökkentések ellenére még mindig drága villanyautóktól.
A Reuters szakértőket idézve azt írja, a helyzet viszonylagos javulása nem jelenti azt, hogy az autógyártóknak nem kell továbbra is törniük magukat a költségek csökkentése érdekében. Az elektromos meghajtás hódítása azonban nem áll meg. A Nemzetközi Energia Ügynökség (International Energy Agency) most azt jósolja, hogy idén 16,6 millió elektromos autó találhat gazdára a világon a tavalyi 13,7 millió után. Kína viszi a prímet. Figyelembe véve, hogy becslések szerint 88 millió új autót adhatnak el a világon 2024-ben, ez 18 százalékos piaci részesedést hozna a villanyautóknak.
A szakértők persze óvatosak. Ismerve az elektromos autók hátrányait a magas ártól kezdve a hatótávfrászig úgy vélik, döcögős út vezet majd odáig, hogy átvegyék az uralmat a világ autózásában – derül ki mások mellett Sam Fiorani, az Auto Forecast Solutions piackutató cég vezetőjének szavaiból.
Ezzel együtt most örömöt szerzett a GM azzal, hogy 40 százalékkal adott el több villanyautót az idei második negyedévben, mint egy évvel korábban ugyanebben az időszakban. Még a Toyota számai is javultak, pedig a japán autógyártó egyelőre a hibrid meghajtást részesíti előnyben. A cég 2026-tól két új elektromosautó-típust kezd gyártani az amerikai piacra helyi gyáraiban.