Hány töltő jut egy-egy villanyautóra? (frissítve)
- Az uniós országokban 3 millió villanyautóra 75 ezer gyorstöltő jut átlagosan.
- Az országok között azonban lényegesek az eltérések.
Az elektromos autók elterjedésének egyik fontos eleme, hogy minél több - 22 kW-ot meghaladó teljesítményű - gyorstöltő álljon az autósok rendelkezésére, ám az Európai Unió országai nagyon eltérő helyzetben vannak e téren.
Az Európai Unió egyik stratégiai célja, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében minél több tisztán elektromos meghajtású autó járja az európai kontinens útjait. Ehhez gyorsan kell bővíteni a városokban és a fő közlekedési útvonalak mentén rendelkezésre álló nyilvános - 22 kW-nál nagyobb teljesítményű - gyorstöltők számát - közölte az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) a szervezet ezzel kapcsolatos friss statisztikáját kommentálva. Jelenleg nagyjából hárommillió tisztán elektromos autót használnak az európai autósok, amelyek akkumulátorainak újratöltéséhez 75 ezer nyilvános gyorstöltőt vehetnek igénybe. Ez azt jelenti, hogy nagyjából minden egyes ilyen töltőpontra 30 autó jut. Ha figyelembe vesszük a konnektorból tölthető hibrideket is, akkor 52-re ugrik a szám.
Az ACEA egyetért az EU-val abban, hogy a villanyautók iránti kereslet erősítésének egyik kulcsfontosságú tényezője a gyorstöltők hálózatának bővítése. Ez biztosíthatja, hogy az autósok úgy tekintsenek az elektromos autókra, mint amelyekkel hosszabb túrákra is elindulhatnak. Más szóval ez a hatótávfrász csökkentésének kulcsa. Az EU-s adatok óriási eltéréseket mutatnak. A legjobban Luxemburg és Írország áll mindkét fajta autó esetén. Az előbbi országban 77, az utóbbiban 96 akkumulátoros elektromos autó jut egy töltőre. Plug-ineket is figyelembe véve 143 és 122 a mutatójuk. Ezt követően összekuszálódik a kép. Belgium a harmadik a 101-es mutatóval, ám a tisztán akkumulátoros autókból csak 34 jut egy töltőre ebben az országban.
FRISSÍTÉS: Eredeti cikkünkben tévesen azt írtuk, hogy Magyarország jól áll ezen a listán. Ugyanakkor az ACEA-adatok azt mutatják meg, hogy hány autó jut egy-egy töltőre, így annál kedvezőbb a helyzet, minél alacsonyabbak a számok. Tehát Észtország áll az élen, igaz, ott nagyon kevés villanyautó van. A nagyobb "autós" országok közül e mutató alapján Olaszország áll jól. A tévedésért olvasóink elnézését kérjük.
Magyarország esetén 90 az első adat, 49 a második. Hollandia az utóbbi terén töltőnként 51 tisztán elektromos autóval kicsit jobban áll, mint Magyarország. A sor másik végén főként kelet-közép-európai országok állnak a balti országoktól kezdve Csehországon és Szlovákián át Horvátországig. Olaszország töltőpontonként 13-13 konnektorból tölthető hibriddel és tisztán akkumulátoros autóval van a listán, ami jó eredménynek számít.