Vészüzemmódra kapcsolt a magyarországi akkumulátorgyárral rendelkező SK On

2024.07.09. 06:03

  • Bajba került az iváncsai akkumulátorgyárat működtető dél-koreai SK On. 
  • Radikális lépésekre is sor kerülhet a mentőakció keretében. 
  • Egy elemző az amerikai autógyártókat hibáztatja. 
iványcas

Az SK On, az akkumulátorgyártás egyik jelentős dél-koreai vállalata - amely Magyarországon az iváncsai gyárat működteti - válságos állapotba került, állapította meg önmagáról a cég a Financial Times összefoglalója szerint. Az SK On a világ negyedik legnagyobb vállalata ezen a piacon a kínai CATL és BYD, illetve a szintén dél-koreai LG Energy Soution után.

A vállalat tíz negyedévben jelentett veszteséget azóta, hogy 2021-ben leválasztották anyacégéről. A nettó adósság ebben az időszakban 2,9 ezer milliárd dél-koreai vonról (2,1 milliárd dollár) 15,6 ezer milliárd dél-koreai vonra nőtt.

A cég vezérigazgatója Lee Seok-hee számos költségcsökkentő lépést jelentett be és átalakítják a munkamódszereket is, miután úgy látják, hogy „vészhelyzeti menedzsmentre” kell átállítaniuk a vállalatvezetését. „A hátunkat a falnak kell támasztanunk” – írta Lee az alkalmazottaknak küldött levelében. Emellett úgy látja, hogy szorosan össze kell kapaszkodniuk, hogy túléljék a válságos helyzetet.

Ennél komolyabb, radikálisabb lépéseket vizsgálnak a dél-koreai SK Groupnál a gond megoldására. A Financial Times az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva azt írja, az egyik lehetőség, hogy összevonják az SK On tulajdonosát, az SK Innovationt és az SK E&S-t. Az utóbbi a cégcsoport igen nyereséges energetikai vállalkozása, amely folyékony gáz előállítására szakosodott. A lehetőséget igazgatósági szinten tekintik át még júliusban.

Túlságosan előreszaladt a cég a befektetésekkel

Az SK On az elmúlt években agresszív befektetésekkel terjeszkedett az USA-ban és Európában. Arra bazírozott, hogy szélsebesen fog bővülni az elektromos autók értékesítése, ám az elmúlt év végén kiderült, hogy a korábban vártnál szerényebb lesz a tempó.

Ezt követően kénytelenek voltak elbocsátásokat bejelenteni és elhalasztották az USA-ban tervezett második gyáruk építését, ami a Forddal lenne közös vállalkozás. A világ autóakkumulátor-piacát a CATL és a BYD utalja. Együtt 52,2 százalékos piaci részesedésük van – derül ki a dél-koreai SNE Research tanácsadó cég adataiból. Miután az USA és Európa vezetői is el akarják kerülni, hogy a kínai cégek uralják a világ akkumulátorgyártását, a hozzájuk hasonlóan fejlett dél-koreai vállalatoknak jók az esélyei a növekedésre – hosszabb távon.

Az amerikai gyártókat okolja egy elemző

Tim Bush, az UBS bank Szöulban dolgozó elemzője az amerikai autógyártókat vádolja az SK On csődközeli helyzetéért. Ezek nem teljesítették ugyanis ígéreteiket azzal kapcsolatban, milyen tempóban fogják növelni villanyautó-gyártásukat.

A GM például azt jósolta, hogy 2025-ben már egymillió villanyautót fog értékesíteni, ehhez képest az idei második negyedévben kicsit kevesebb, mint 22 ezer darabot adott el. A cég helyzetét az is rontotta, hogy utolsónak kapcsolódott be a világ akkumulátorgyártásában kialakult őrült versenybe, ezért kénytelen volt nagyvonalú árengedményeket adni termékeire. Ez most visszaütött, így az a feladat, hogy kitalálják, hogyan vészelik át a mélyrepülést, mielőtt a lassabban bővülő villanyautó-piac utoléri önmagát.