Márkás bringát féláron, hatalmas az eladatlan készlet
- A koronavírus-járvány, amely egybeesett az elektromos bringák gyors terjedésével, divatba hozta a kerékpározást, ám ahogy a vírus távozott, úgy esett vissza a kereslet a biciklik iránt.
- Európa-szerte túlkínálat van, akad olyan márka, amely féláron kínál biciklit.
- Az egyik szakmai szervezet szerint gyűjteni kellene az adatokat ugyanúgy, mint az autóknál.
A világ kerékpárgyártó ipara 2024-ben várhatóan újabb „elveszett évet” könyvelhet el. A koronavírus-járvány váratlanul nagy érdeklődést teremtett a kerékpározás iránt, miután ez volt az egyik legkézenfekvőbb módja, hogy az emberek kiszabaduljanak otthonukból, a bezártságból. A világ legnagyobb bringakiállítása, a frankfurti Eurobike, amely június 7-én zárul, várhatóan 70 ezer látogatót vonz.
A nagy érdeklődés ellenére „mindenki a szörnyű piaci helyzetről beszél” – mondta Manuel Marsilio, az európai kerékpárgyártók konföderációjának (Conebi) igazgatója a Financial Times bringapiacról szóló összefoglalója szerint.
Ezen az sem változtat, hogy a gyártók nem spóroltak az újítások bemutatásával. Van olyan cég, amely teljesen automatizált váltórendszerrel állt elő. Kapható lesz olyan sisak, amelybe féklámpát építettek és olyan lakat, amelyet a tulajdonos ujjlenyomatával lehet zárni és nyitni.
Jelentősen csökkent a kerékpárok ára
Úgy tűnik,, hogy az infláció elvitte a vásárlók pénzét, azaz új bringára már nem nagyon jut. A gyenge kereslet árengedményekre kényszerítette a gyártókat és a kereskedőket. A kerékpárok és az elektromos kerékpárok ára átlagosan 8,9 százalékkal csökkent Európában 2023-ban az egy évvel korábbihoz képest.
Ennél is durvább, 20 százalékos volt a bringagyártás és az export visszaesése – derült ki a Conebi adataiból. Ennek eredményeként 5,5 százalékkal zsugorodott az európai kerékpárgyártó ágazatban foglalkoztatottak száma az elmúlt évben. A Europbike kiállítóinak száma 5 százalékkal 1800-ra csökkent idén 2023-hoz képest.
„Mindenki egyetért abban, hogy újabb elveszett év előtt áll az iparág” – mondta Treerd Jegen, az Accell Group, Európa legnagyobb bringagyártó vállalatának vezérigazgatója. Ez a cég birtokolja a Raleigh, a Koga, a Baavus és a Ghost márkákat.
A kereslet és a kínálat felborulásához hozzájárult, hogy gyártók némi csúszással igyekeztek kiszolgálni a járvány alatt megugrott vásárlói igényeket. A 2022-re felfutó termelés nyomán jelentős eladatlan készletek halmozódjanak fel.
Például a neves amerikai márka, a Specialized bringáihoz esetenként 50 százalékos diszkonttal is hozzá lehet jutni.
A cégek szabadulnának a raktárkészletektől
Akkorák a készletek, hogy óriási árengedményekkel igyekeznek kivenni a pénzüket belőlük a cégek –mondta újságíróknak - a Specialized lépésével összhangban - Joshua Hon, az összecsukható bringákat gyártó tajvani Tern Bicycles alapítója.
Európa legnagyobb kerékpárpiacán, Németországban 1,45 milliós raktárkészleten ülnek az eladók, ami több mint harmada az éves forgalomnak és kétszer magasabb a megszokott készletszintnél. Ezt már Burkhard Stork, a német kerékpáripar szakmai szervezete, a ZVI vezetője mondta a kiábrándító piaci helyzetet értékelve.
A pandémia idején kibontakozott boom csőbe húzta a befektetőket is. A Bike24 online kerékpár-kiskereskedő céget 2021-es részvénykibocsátásán 1,2 milliárd euróra értékelték a befektetők. A cég papírjai az idei első negyedévben 95 százalékkal értek kevesebbet ennél. A vállalt 7 millió euró üzemi veszteségről számolt be gyorsjelentésében.
A KKR tőketársaság bizonyára megbánta, hogy 2022-ben megvette az említett Accellt, 1,6 milliárd euróra értékelve a céget. Az eladatlan bringák 2022 végétől kezdtek felhalmozódni és közbejött egy költséges visszahívás a Babboe tricikliknél. Az Accell eladásai 2023-ban 10 százalékkal csökkentek, a nyereség pedig a korábbi töredékére csökkent. A termelést Hollandiában és Németországban visszavették, ami 150 munkahely megszűnéséhez vezetett. Az Accell tárgyal a hitelezőkkel 1,2 milliárd euró adóssága átütemezéséről.
Hiányzik a piaci adatszolgáltatás
Az Accell első embere, Tjeerd Jegen ugyanakkor optimista. Úgy véli, hogy a helyzet normalizálódik 2024 végére. Hollandiában már vannak jelei a javulásnak. A cég 11 százalékkal több biciklit adott el ezen a piacon 2024 első öt hónapjában, mint az előző év azonos időszakában. Eközben a teljes piaci eladások még mindig 4 százalékkal csökkentek. Egy másik gyártó, a Canyon pedig arról számolt be, hogy az országúti és a gravel bringákat keresik a vevők (a gravel bike az országúti masszívabb, terepen is használható változata) és még mindig nagyok a lehetőségek a villanybringákban.
Kevin Mayne, a Cycling Industries Europe iparági szövetség vezetője is beszélt ágazat jelenlegi strukturális problémái mellett arról is, hogy könnyebb lenne a helyzet a jövőben, ha lennének pontosabb adatok a kerékpárok eladásáról. Most ugyanis nem állnak rendelkezésre olyan napra kész adatok, mint amilyenek más termékek, például az autók esetén elérhetők. A bringákat kis műhelyek adják el, amelyek nem foglalkoznak az adatszolgáltatással. Ezért a gyártók és a nagykereskedők nehezen látják át a kereslet és a készletek hullámzását.