Több tucat teherautó töltőt épít Magyarországon az MAN és az E.ON
- Európa azt a célt tűzte ki maga elé, hogy 2040-ig 90 százalékkal csökkenti a teherautók károsanyag-kibocsátását.
- Körülbelül 50 000 elektromos teherautó töltőállomást kell építeni Európa-szerte, hogy az EU céljai megvalósulhassanak.
- A tervek szerint hazánkban is több tucat töltőállomás létesül majd, de a pontos helyszínekről még nincs döntés.
Megállapodást kötött az E.ON Csoport és az MAN Truck & Bus arról, hogy jelentős mértékben bővítik a haszongépjárművek elektromos töltőinfrastruktúráját Németországban és Európa egyes országaiban. Az energiavállalat és a haszongépjármű-gyártó együttműködésében mintegy 170 helyszínen négyszáz, elektromos tehergépkocsik számára használható töltőállomás létesül Európa-szerte. A nagyszabású fejlesztés a MAN meglévő hálózatára épül – ezt teszik alkalmassá más gyártók járműveinek töltésére is. Egyedül Németországban 125 helyszínt terveznek átadni a közeljövőben, amivel az ország eddigi legnagyobb, nehézgépjárművek számára használható nyilvános töltőhálózata jön létre. A többi töltőállomás Ausztriában, az Egyesült Királyságban, Dániában, Olaszországban, Lengyelországban, Csehországban és Magyarországon jön létre.
Alexander Vlaskamp, az MAN Truck & Bus vezérigazgatója szerint: „Ahhoz, hogy a közlekedés átalakítása sikeres lehessen, körülbelül 50 000, a teherautók által használható töltőállomásra lesz szükség Európában 2030-ig. Elektromos járművek gyártójaként természetesnek tartjuk, hogy ezek kiépítéséhez mi is hozzájárulunk. A célok eléréséhez nagy szükség volna ugyanakkor arra is, hogy a politikai döntéshozók minél hamarabb támogatásukat adják ehhez a projekthez, hogy a hálózat igazán széles körben kiépülhessen.”
Az új töltőállomásokat a MAN meglévő szervízpontjaira telepítik, amelyeket stratégiai megfontolások alapján választanak ki. Ezek elsősorban olyan területekre esnek majd, ahol nagy a teherautóforgalom, illetve amelyek autópályák közelében vannak. Így a nyilvános töltőállomásokat könnyen útba ejthetik majd a fuvarozók a mindennapi munkájuk során. A helyszíneket úgy alakították ki, hogy azok kifejezetten az elektromos haszongépjárművek igényeit szolgálják ki. A teherautók, buszok különösebb manőverezés nélkül is át tudnak majd hajtani a töltőállomásokon. Ahol csak mód van rá, az állomásokat a MAN szervízpontjaitól elkülönítve építik ki – vagyis a töltőállomásoknak külön be- és kijárata lesz –, így biztosítható a töltőhelyek nyilvános megközelíthetősége bármilyen gyártmányú jármű számára. A sofőrök egész nap igénybe vehetik a meglévő töltőhely-infrastruktúra egyéb szolgáltatásait is, például a pihenőszobákat és illemhelyeket.
A helyszíneket több lépcsőben fogják kiépíteni. Első lépésként minden egyes töltőpontot ellátnak egy 400 kilowattos töltőállomással. Ezek lehetővé teszik, hogy egy átlagos elektromos meghajtású teherautó körülbelül 45 perc alatt 300 kilométer megtételére elegendő töltést vegyen fel. A későbbiekben a töltőpontokat MCS töltési szabványt alkalmazó, megawattos töltésre is képes rendszerrel fogják bővíteni. A töltőállomások építése, a tervek szerint, 2025 elején kezdődik meg Németországban. A magyarországi töltőállomások pontos számáról és az építési helyszínekről még nem született döntés.