- Kezdetben több funkció nem lesz elérhető a Volvo EX90-ben.
- Az autó mintegy háromnegyedév késéssel jelenik meg a tervezettnél.
- A hiányzió funkciók ingyenes frissítésként lesznek elérhetők a későbbiekben.
A Volvo EX90 rajtja közel sem zökkenőmentes. Az eredetileg 2022-ben bemutatott elektromos SUV első darabjait az idei év elején szerették volna átadni az első megrendelőknek, de még csak idén júliusban jutottak el a gyártásig. Így pedig az ügyfelek az első darabokat csak idén novemberben vehetik át. De nem csak ez a probléma.
Ugyanis kezdetben több fontos funkció sem lesz elérhető az EX90-ben, amelyek főként a Lidarhoz köthetők. Egyik ilyen a hármas szintű önvezetés. Ennek hiánya viszont nem a Volvo hiábja, hanem az országok szabályozásai miatt van, ugyanis nem mindenhol engedélyezett ezen szintű önvezetés használata. Ezt már a tavaly a hazai bemutatón is megjegyezték. Viszont két olyan, a Lidarhoz köthető menetbiztonsági funkció sem lesz elérhető, amelyek a kereszteződéseknél biztosítanának nagyobb biztonságot.
Mi az a LIDAR?
A LIDAR a Light Detection and Ranging rövidítése. A lézeres helymeghatározást a műholdak követésére fejlesztették ki a hatvanas években, majd 1971-ben a NASA használta az Apollo-15 keretein belül a Hold feltérképezésére, illetve az időjárás meghatározására.
A látható, valamint az ibolyántúli és az infravörös spektrum szélén is mérni, vagyis látni képes Lidar elengedhetetlen az automata biztonsági, illetve a teljes önvezetés támogató rendszerek részeként is, ezért már ma is találkozhatunk vele jó pár felsőkategóriás autóban.
Továbbá kezdetben nem lehet teljesen leállítani az autót, az mindig úgymond alvó módban lesz - ez 24 óra alatt 3 százalékkal meríti az akkumulátort. Valamint apróság, de az is hiányozni fog kezdetben, hogy az iPhoneok Sirijének nem adhatunk hangutasításokat az autóban.
A Volvo vezérigazgatója, Jim Rowan azzal nyugtatta a befektetőket, hogy ezek a funkciók nem maradnak ki az autóból, csak egyszerűen később kapják meg őket egy ingyenes frissítés részeként. „Úgy gondolom, hogy azok az ügyfelek, akik olyan fejlett technológiájú termékekbe fektetnek be, mint az EX90, teljes mértékben megértik ezt, és idővel élvezni fogják az előnyöket” – tette hozzá.
A Volvo EX90 az XC90-et váltja és a gyártó új zászlóhajója lesz. A csak elektromos meghajtással kapható Volvo Picivel több mint 5 méteres hosszával, 1,74 méteres magasságával és tükrök nélküli 1,96 méteres szélességével egy elég termetes jelenség lesz az utakon. Formájában nem tértek el az XC90-étől, fontos a svédeknek, hogy luxusautójuk felismerhető legyen.
Három meghajtással lesz kapható: a csúcs az ikermotoros performance, ami 590 km-es hatótávot ígér 517 lóerővel és 910 Nm-rel. A sima ikermotoros viszont 10 km-rel nagyobb hatótávval rendelkezik, de csak 408 lóerős és 770 Nm a nyomatéka. A leggyengébb hatjás az egymotoros 279 lóerős, 490 Nm-es, ami 580 km-es hatótávot ígér. Ebben 104 kWh-os akkumulátor van a 111 kWh helyett.
Itthon a Volvo EX90 32 790 000 forinttól kezdődik. A mindennel megpakolt verzióért pedig csaknem 42,5 milliót is kifizethetünk.
A szoftver, ami a Volvónál nem annyira megy
Rowan bármennyire nyugtatja a kedélyeket, a Volvo EX30-nál pont, hogy a szoftverek okozzák a legtöbb fejfájást. Az Autocar beszámolója szerint előfordul, hogy a kormányon elhelyezett gombok nem reagálnak, a vezetéssegítő rendszerek nem működnek, az autó kérés nélkül visszaállítja a gyári beállításokat, de megesik az is, hogy az automata vészfékező rendszer lép működésbe ok nélkül, vagy éppen az infotainment rendszer válik teljesen használhatatlanná. Emiatt egyébként több EX30 tulajdonos kapta vissza a Volvótól az autó vételárát az Egyesült Királyságban. Viszont elmondásuk szerint az ilyen esetek elenyészők. Ettől függetlenül a hazai tesztautó szoftverével is volt probléma, amikor is az autó bekapcsolt, csak az egyetlen kijelző benne nem.