Három oldalról kapja a pofonokat az autópiac

2024.07.24. 09:28

  • Európa elektromos átállási tervének felülvizsgálatát javasolja a Renault.
  • A gyártó vezetője szerint az Európai Unió korábban megfogalmazott menetrendje az elektromos autók bevezetésére az új autók piacán túlságosan optimistának látszik, nem állja ki a valóság próbáját.
3b5441d6-41f3-11ea-a879-e56a76ed3e8a-min

Luca De Meo, a Renault vezérigazgatója szerint kétséges, hogy tartható-e a az az időrend, amely szerint az Európai Unióban át kellene állni az elektromos autók értékesítésére. A cégvezető a francia Les Echos című üzleti lap adott nyilatkozata alapján a Reuters azt írta, hogy a Renault-nak le kell szorítani a villanyautók gyártási költségét ahhoz, hogy növelhesse értékesítésében az elektromos autók arányát.

A vezérigazgatói komment háttere, hogy az európai parlamenti választásokat olyan időszakban bonyolították le június elején, amikor egyre többen hangoztatják, hogy fel kellene adni a 2035-ös határidőre vonatkozó előírást, amely szerint onnantól lényegében csak elektromos meghajtású új autókat lehetne forgalomba helyezni a kontinensen.

Ezt a tervet 2026-ban vizsgálják felül a tagállamok, és az EP-választás jó alkalomnak látszik arra, hogy az autógyártók vezetői felhívják a politikusok figyelmét a gondokra. „Kissé nagyobb rugalmasságra van szükségünk” – mondta De Meo, aki nem mellesleg az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA)elnöke.

Ugyanakkor stratégiai hibának tartaná, ha a jelenlegi villanyautó-piaci lassulás miatt teljesen feladnák az átállási terveket. Csak éppen a fejlődés nem éppen azon az úton halad, hogy a 100 százalékos átállási terv megvalósuljon 2035-re. A fogyasztók nem követik az autógyártókat, ami természetesen a cégek felelőssége is. Csökkenteni kell a költségeket! – mondta De Meo.

Az európai autóipar egyszerre több gonddal néz szembe. Az egyik a szabályozási bizonytalanság, azaz a gyártók szerint már-már teljesíthetetlenül szigorodó károsanyag-kibocsátási korlátozások. A másik a kínai villanyautók támasztotta verseny, a harmadik a kontinens lakóinak megélhetési válsága. Mindezek összességében rosszul érintik a villanyautó-eladásokat a Renaul-vezér szerint, ezért kellene átírni a forgatókönyveket.