Megérkezett a törvénymódosítás, már biztosan elveszik a plug-in hibridek zöld rendszámát

2024.08.01. 10:33

  • Egy ideje ígérgetik, hogy elveszik a zöld rendszámot a plug-in hibridektől.
  • Tegnap megjelent a rendeletmódosítás ebben a kérdésben, szeptember elsejétől már csak tisztán elektromos autónak adnak ki zöld rendszámot.
  • Önkéntes alapon 2026 november 30-ig van ideje a jelenlegi zöld rendszámos plug-in hibrid autóval rendelkezőknek leadniuk a hatósági jelzést egy fehér hátteresért cserébe.
  • Több kutatás is arra jutott, hogy a plug-in hibridek valójában nem érdemlik meg a környezetkímélő járműveknek szánt kedvezményeket.
  • A kormány közben vizsgálja a zöld rendszámmal járó kedvezményeket, esélyes, hogy a jövőben ezek is változnak majd.

Egy ideje tudjuk, hogy tervezik szűkíteni a zöld rendszámra jogosult autók körét és ez most eljutott abba a fázisba, hogy törvényt módosítsanak hozzá. A Magyar Közlöny 2024 július 31-i számában megjelent nemrég két rendelet módosítás. A kormány az alábbiakhoz nyúlt hozzá:

Kormány 221/2024. (VII. 31.) Korm. rendelete a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló 326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet

építési és közlekedési miniszter 22/2024. (VII. 31.) ÉKM rendelete a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet

Ezek értelmében 2024 szeptember elsejétől  kezdve az 5P (külső töltésű) és 5N (növelt hatótávolságú) kategóriába tartozó autók nem lesznek jogosultak zöld rendszámra. Ez azt jelenti, hogy innentől a plug-in hibrid autók nem kaphatnak többet zöld rendszámot, akármennyire is tiszták vagy nem tiszták. Aki jelenleg ilyen rendszámmal rendelkezik, az önálló kezdeményezéssel 2026 november 30-ig köteles majd leadni a rendszámát, hogy azt lecseréljék fehérhátterűre – hogy ennek a költségét ki állja, azt egyelőre nem tisztázták. A tisztán elektromos autók továbbra is élvezhetik a zöld rendszámot és az azzal járó kedvezményeket, bár a kormány ezeket is hamarosan felülvizsgálja.

A döntést indoklását komoly vizsgálat előzte meg, amelyet az Európai Számvevőszék is figyelemmel kísért az évek során. Arra jutottak, hogy az emberek elég ritkán töltik plug-in hibrid autóikat, így pedig képtelenek tartani a gyár által előírt fogyasztási és kibocsátási értékeket. Több felmérés is rámutatott, hogy ezen autók kibocsátása gyakran a háromszorosa annak, amit laboratóriumi körülmények között mértek.

Emellett arra is rájöttek, hogy sok plug-in hibrid autóba sokkal nagyobb motorokat szerelnek a gyártók, mint a hagyományos változatokba. Elektromos rendszerekkel a hamis zöldülés mögé bújva kerül az utakra több olyan autó is, amik bár jogosultak a zöld rendszám használatára, valójában sokkal többet fogyasztanak, mint a hagyományos autók.

Hivatalos közleményében az ÉKM úgy fogalmaz:

Tekintettel arra, hogy a plug-in hibrid technológia környezetvédelmi terhelése magasabb, mint a zéró kibocsátású járműveké, ráadásul lehetővé teszi, hogy zöld rendszámú luxusterepjárók élvezhessék a környezetkímélő autóknak járó kedvezményeket, az Építési és Közlekedési Minisztérium álláspontja szerint nem indokolt a zéró kibocsátású és plug-in hibrid járművek azonos mértékű kedvezményének fenntartása.

Forrás: ÉKM