A villanyrolleresek több mint kétszer olyan gyakran voltak baleset okozói, mint károsultjai
- Az elektromos rollerekkel közlekedők által okozott balesetek száma folyamatosan emelkedik, különösen Budapesten, ahol a legtöbb baleset történik.
- A rolleresek gyakran nincsenek tisztában a KRESZ-szabályokkal, nem használnak védőfelszerelést, és veszélyes sebességgel közlekednek, ami súlyos balesetekhez vezethet.
- A KRESZ jelenleg nem kezeli külön járműcsoportként az elektromos rollereket, bár a statisztikai adatgyűjtés már van baleseteikről.
Emelkedik az elektromos rollerekkel okozott, személyi sérüléssel járó balesetek száma - közölte hétfőn Budapesten, a Biztonság hete elnevezésű rendezvénysorozat megnyitóján Molnár Karolina, a Belügyminisztérium stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára.
A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen megtartott sajtótájékoztatón a helyettes államtitkár elmondta, hogy a hétfőn kezdődött, és vasárnapig tartó rendezvénysorozat kiemelt témája az elektromos rollerek kérdése és az azokat használók közlekedési kultúrájának javítása.
Az utóbbi évek tapasztalata az, hogy a balesetek mintegy harmadában-felében a gyalogosok, a kerékpárosok és újabban az elektromos rollerekkel közlekedők az érintettek. Utóbbiak között sok az olyan fiatal, akik nem rendelkeznek vezetői engedéllyel, így jellemzően nincsenek tisztában a KRESZ szabályaival sem - részletezte.
A legtöbb baleset Budapesten történt, az utóbbi időszakban ezek száma ötszöröse a Pest vármegyei eseteknek. A rolleresek több mint kétszer annyian voltak balesetek okozói, mint a károsultjai - emelte ki.
Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője az eseményen arról beszélt, hogy az úgynevezett mikromobilitási eszközök terjedésével az ilyen balesetek száma hónapról hónapra emelkedik.
Az ezredes - aki az Országos Balesetmegelőzési Bizottság ügyvezető elnöke - felhívta a figyelmet arra, hogy az elektromos rollerek vezetői a sokszor hiányos KRESZ-tudásuk mellett a a járműveik menetdinamikájával sincsenek tisztában, miközben ezekkel az eszközökkel könnyedén elérhető a 70-80 kilométeres óránkénti sebesség. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a rolleresek gyakran nem használnak védőfelszerelést, például sisakot sem, amivel súlyos, akár maradandó sérülések kockázatának teszik ki magukat.
Az ORFK a Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve megkezdte a hasonló balesetek ügyeiben az adatgyűjtést, a munkájukat azonban megnehezíti, hogy a KRESZ jelenleg még nem definiálja külön járműcsoportként az elektromos rollereket, holott a teljesítményük, menettulajdonságaik ezt indokolttá tennék.
Az adatok szerint az idei évben július végéig 320 olyan személyi sérüléssel járó baleset történt Magyarországon, amelyekben érintettek voltak az elektromos rollerek vezetői, akik jelenleg az összes közlekedési baleset három százalékát okozzák - ismertette Óberling József.