2024.09.22. 06:35

  • A 2025-ös év teherautójának a Mercedes eActros 600-at…
  • …autóbuszának pedig a Solaris Urbino 18 Hydrogent választotta a nemzetközi zsűri.

A 24 európai ország haszonjármű újságíróiból álló zsűri a Mercedes eActros 600-ast választotta a 2025-ös év teherautójának. A szabályok szerint az International Truck of the Year (IToY) címet annak a gyártónak ítélik oda, amely a legjelentősebb mértékben járult hozzá a közúti közlekedés innovációihoz a hatékonyság, a károsanyag-kibocsátás, a biztonság, a járműdinamika és a kényelem tekintetében. A Nemzetközi Év Teherautója díjat 1977-ben vezették be, az elmúlt 47 évben a Mercedes-Benz most tizedik alkalommal nyerte el a rangos címet.

Az elektromos Actros család első tagja, a 600-as, tavaly októberben mutatkozott be. A távolsági fuvarozásra szánt vontató nevében a 600-as szám az akkukapacitásra utal, amely pontosan 600 kWh. A gyártó szerint az eActros ezzel akár 1000 kilométert is meg tud tenni, de csak abban az esetben, ha a nap folyamán a sofőr feltölti az akkupakkokat. Egyébként, szintén a Mercedes szerint, az elektromos kamion teljes terheléssel 500 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel. A Mercedes eActros 600 sorozatgyártása a tavalyi év végén kezdődött a világ legnagyobb teherautó gyárában a németországi wörthi üzemben.

A Bus of the Year (Nemzetközi Év Autóbusza) díjat évente, felváltva ítéli oda a 22 tagból álló szakmai zsűri. A szaksajtó képviselőinek a páros években a távolsági/turista, páratlan években pedig a városi buszok közül kell kiválasztania a győztest. A díjat 1989 óta ítélik oda a legjobbnak vélt autóbusznak. A Solaris két alkalommal nyerte el a rangos díjat, 2017-ben és most.

Ez alkalommal a hidrogén üzemanyagcellás, csuklós Solaris Urbino 18 Hydrogen nyerte el a nemzetközi díjat. A busz a tetejére épített tartályokban, maximum 51,2 kilogramm hidrogént tud eltárolni. A tartályokat 20 perc alatt lehet feltölteni. Egy feltöltéssel a 140 fő befogadóképességű csuklós 600 kilométert tud megtenni.

A Solaris hidrogén üzemanyagcellás buszaiból eddig 260 darab állt forgalomba és a lengyel gyártónak, további hatszáz(!) ilyen járműre van megrendelésük. E megrendelések az évtized végéig teljesülnek, így a Solaris jövője egyelőre biztosított.