Magyarország tizede ment a levesbe: Kínában sem minden rózsaszín

2024.09.26. 07:58

  • Óriási veszteséget halmoztak az új autók értékesítésével foglalkozó kereskedők Kínában a brutális árcsökkentési verseny miatt.
  • Az egyik legnagyobb hálózattal rendelkező céget ki kellett vezetni a tőzsdéről. 

A kínai autókereskedők tetemes pénzügyi veszteségeket halmoznak fel az új autók piacán dúló árverseny és a korábbinál halványabb kereslet miatt – írta a South China Morning Post. 

Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images
Fotó: Costfoto / NurPhoto via Getty Images

A Kínai Autókereskedők Szövetségének (CADA) adatai szerint az ágazat szereplőinek együttes vesztesége idén augusztusig elérte a 138 milliárd jüant. Ez dollárban 19,6 milliárdnak felel meg, egyben Magyarország 2022-es dollárban számolt GDP-jének 11 százaléka.

A CADA jelentése szerint a hiányzó bevétel problémákat okoz a cash flow-ban, azaz a cégeknél nem keletkezik elegendő forgótőke ahhoz, hogy finanszírozni tudják napi tevékenységeiket. A probléma olyan súlyos, hogy számos dealer már a túléléséért küzd.

Az elektromos autók piacán a Tesla indította el az árversenyt 2023-ban az év elején, amikor jelentősen csökkentette autói árát. Ez azután tovagyűrűzött az egész autóiparon.

Nem jön ki a matek

Az árcsökkentések egymást követő hullámokban követték egymást, miközben a kínai elektromosautó-gyártásban jelentős kapacitásfelesleg alakult ki. A gyártók tolják az autókat a kereskedőkhöz, akiknél jelentős készletek halmozódtak fel, miközben a kereslet is gyengébb a korábbi években megszokottnál.

Az eredmény: minél több autót ad el egy autókereskedő, annál nagyobb veszteséget halmoz fel. A dealerek 2024 januárja és augusztusa között átlagosan 22,8 százalékos veszteséggel adták el az autóikat, miközben egy évvel ezelőtt még 10,7 százalékos pozitív árréssel számolhattak. Az új autók ára augusztusban átlagosan 17,4 százalékkal maradt el az egy évvel ezelőttitől. Így nem csoda, hogy számos jól ismert autókereskedő megroppant. A piac második legnagyobb szereplőjét a nyár végén kivezették a sanghaji tőzsdéről, miután részvényei húsz egymást követő napon át névértékük alatt forogtak. A Pang Da Automobile Trade volt az első csődbe ment autókereskedő, amely már 2023 júniusában lehúzta a rolót.

A CADA szerint az egész ágazatot érintő likviditási problémák is szerepet kapnak a kialakult helyzetben. Nem arról volt szó, hogy egyes kereskedők rosszul vezették az üzletüket, gyakorlatilag a finanszírozási lánc összeomlása tereli az összeomlás felé az autókereskedelmet. A szakmai szervezet ezért egy közelebbről meg nem nevezett állami intézményhez fordult segítségért. (Via Business Standard

Megjegyzés: A cikkben szereplő kép és a címlapfotó illusztráció.