Hét civil szervezet jelentősen drágítaná a budapesti parkolást

2024.10.13. 09:25

  • Hét civil szervezet több ajánlást is küldött a Fővárosi Közgyűlésnek a fővárosi parkolással kapcsolatban
  • Egyebek mellett szignifikánsan emelnék a parkolási díjakat és parkolási kedvezményezettek körét is folyamatosan szűkítenék.
  • Az ebből befolyt összegek elköltését is átláthatóbbá tennék.

Hét civil szervzet nyílt levélben kéri az újonnan megválaszott fővárosi képviselőket, hogy fogadják el parkolással kapcsolatos javaslatikat, ami írásuk szerint élhetőbbé tenné Budapestet a közlekedés szempontjából is, vette észre a hvg.

A nyílt levélben nyolc pontban összegzik, hogy milyen Budapest közterületi parkolás állapota. Röviden, nem jó, a parkolóhelyek túl sok helyet foglalnak el, így kevesebb a zöld terület a városban. Emellett a parkolási díj nagyon alacsony, ami ösztönzi a gépjárműforgalmat. Valamint a parkolási bevételek felhasználása sem követhető annak ellenére, hogy törvény írja elő ezen bevételek felhasználásának átláthatóságát.

Parkoló autók a budapesti Petõfi Sándor utca két oldalán.
Parkoló autók a budapesti Petõfi Sándor utca két oldalán.
Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László

A hét civil szervezet javaslatai között szerepel a parkolási díjak jelentős növelése: „A közterületnek értéke van, ezért az eljárási díj helyett parkolási megváltási díj megfizetéséhez kötni az engedély megadását. A parkolási megváltási díj az éves parkolási díj – az egy órai parkolási díj szorozva az éves fizetésre kötelezett órák számával – meghatározott százaléka. Kezdetben az első autóra legalább 2% százalékot javaslunk, vagyis 98%-os kedvezményt, amivel a parkolási zónákban történő lakossági várakozás díja az első autó esetén a következőképp alakulna:

  • A zóna: 2,4 millió Ft/év (100%) – 48 ezer Ft/év (kedvezményes)
  • B zóna: 1,575 millió Ft/év (100%) – 32 ezer Ft/év (kedvezményes)
  • C zóna: 900 ezer Ft/év (100%) – 18 ezer Ft/év (kedvezményes)
  • D zóna: 600 ezer Ft/év (100%) – 12 ezer Ft/év (kedvezményes)”

- írták. Emellé az Euro 1-es motorral rendelkező autók 2026-tól,az Euro 4-esek 2028-tól , Euro 5-ösök pedig 2030-tól nem kaphatnának lakossági parkolási kedvezményt.

Párizsi példához hasonlóan itt is bevezetnék, hogy a nagy méretű autók (méretet írnak, de tömeget adtak meg példának, két tonnát) parkolási díja legalább a duplájára emelkedjen. 

A javaslatok között ilyenek is szerepelnek: 

  • Amennyiben egy kerületben több parkolási övezet van, a lakossági kedvezmény csak az adott övezetben legyen érvényes.
  • A cégautós parkolási kedvezményt meg kell szüntenti.
  • A díjmentes fővárosi területeket be kell vonni a fizető parkolásba (Alkotás út, Budaörsi út)
  • A parkolási díjakat mindenütt a kereslet-kínálat alapján kell meghatározni.

A Levegő Munkacsoport, A Járda a Gyalogosoké, a Járókelők Közhasznú Egyesület, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Magyar Közlekedési Klub, a Miutcánk és a Város és Mobilitás Intézet reméli, hogy a Fővárosi Közgyűlés idén novemberben elfogadja a javaslataikat, így azok akár 2026 tavaszán életbe is léphetnek.

Májusban Karácsony Gergely főpolgármester volt az Égéstér vendége, akivel a parkolási helyzetről is beszélgettünk.