Németnek érződő amerikaiakkal az európai piacon – Cadillac a Párizsi Autószalonon

2024.10.17. 12:15

  • Visszatért Európába a Cadillac, két modellt hoztak a Párizsi Autószalonra.
  • A már több országban is elérhető Lyriq egy bő ötméteres, elektromos SUV akár 528 lóerővel és összkerékhajtással.
  • A kisebb Optiq sem kicsi 4,8 méterrel, szintén elektromos és 300 lóerő leadására képes.
  • Mindkét autó európai prémium termék benyomását kelti.
  • Az Optiqhoz 483, a Lyriqhez 530 kilométeres hatótávot ígér a Cadillac.
  • A Lyriq ára Németországban 79 000 euró, átszámolva bő 31 millió forint, az Optiq még bevezetés alatt van.

Régen tette utoljára tiszteletét hazánkban a Cadillac, a név mégis sokaknak ismerősen cseng. Főleg az Amerikából származó filmek és popkulturális elemek tették ismertté a márkát, napjainkban futó konkrét modellt azonban szerintem csak kevesen tudnának felidézni, de segítek. Némi identitásválság után a Cadillac szép lassú haláltusát ígért belsőégésű motoros modelljeinek és ezzel párhuzamosan felemelkedést elektromos szériájának. És íme, támadnak az amerikai villanyautók. Ott van az Optiq és a kicsit nagyobb Lyriq, a mesés Celestiq, illetve a hombár Escalade IQ. Ezek közül most nekünk az első kettő a fontos, hiszen ezek nemrég rontottak be az Európai piacra.

A két modellt nem egyszerű elhelyezni a nálunk ismert méretsávokban: az Optiq talán C-szegmens SUV 2,95 méteres tengelytávjával és 4,83 méteres teljes hosszával. A Lyriq ennél valamivel nagyobb, tengelytávja 3,1, míg teljes hossza már több mint öt méter, így simán oda lehet állítani például egy EQE SUV mellé – az csak 4,86 méter.

Ahogy álltam a Cadillac standján, egyáltalán nem éreztem azt, hogy ezek ilyen nagy autók, simán egy-egy kategóriával lejjebb helyeztem őket fejben. És akkor hol van még az Escalade IQ? Az már csak két sávon férne el Európa útjain. A beltérben azonban abszolút éreztem azt, amit egy modern német prémiumban. Az amerikaiak időközben vagy rájöttek az ízléses de divatos beltér titkára, vagy egyszerűen megnézték mit csinálnak Európában a felsőpolcos márkák és ihletet merítettek. Van egy nagy, elnyújtott kijelző, ez megfelel a mai trendeknek, egyébként meg finom anyagok, ízléses ívek, nagy tekerőgomb és fizikai gombokkal ellátott klímapanel – köszönöm.

Az összeszerelési minőséget nehéz megítélni álló autónál, amennyit tudtam nyomorgatni a különböző idomokat, nem éreztem gagyinak, de egy Gyömrői út oda-vissza előtt nem merek biztosat mondani. A formák és az arányok nekem bejönnek, az ülések kényelmesek és a térkínálat parádés, bár a fentebb említett méretek mellett ez elvárás. A csomagtartó a kisebbik autó esetében 736 liter, ami döbbenetesen jó érték, a Lyriq azonban már közel 800 litert kínál, lenyűgöző.

Az Optiq a Cadillac hivatalos oldalán csupán egy kétvillanymotoros, összkerékhajtású konfigurációban jelenik meg 300 lóerővel és 480 Nm nyomatékkal, míg a hatótáv 483 kilométer körül alakul. Akár 150 kW-tos töltésre is képes, amivel 10 perc alatt nagyjából 127 kilométer megtételéhez szükséges energiát vesz föl. A Lyriq teste jóval nagyobb, így az alá már alapesetben is 340 lóerős, 440 Nm-t tudó rendszert szerelt a Cadillac, igaz, így csak hátul hajt. Az összkerekes változat két villanymotorral szinte már már feleslegesnek tűnő 528 lóerőt és 610 Nm nyomatékot tud, az egyetlen előnye, hogy 1,5 tonna körüli utánfutót is képes vontatni. A hatótáv a legjobb esetben 530 kilométer kombinált ciklusban, de városi körülmények között a Cadillac oldalán 690 kilométert is ígér a 2,7 tonnás SUV-hoz.

Hogy kicsit fokozzák az izgalmat a Cadillac kihozott egy különleges Optiq-változatot is nagy, ballonos kerekekkel, emelt futóművel és néhány off-road kiegészítővel. A modell nevét különös rovásírásra emlékeztető dizájnnal képzelték el a dizájnerek, ezért elég nehezen kivehető, hogy ez az Optiq Arctic – de olvastuk már mindennek. Bár valószínűleg nem egy gyártáskész modellt hoztak Párizsba, reklámfogásnak jó az Arctic koncepció.

Árakról nehéz beszélni, hiszen a két modell bár tiszteletét tette Párizsban, elég kevés derült ki az importőri hálózatról, így aztán a forgalmazásról is. Az Optiq kezdőára Amerikában 52 895 dollár (19,5 millió forint), ami prémium ársávban nem rossz. Ennél csak kicsit kerül többe a Lyriq 57 195 dolláros ( 21 millió forintos) induló árával, de Európában nem érdemes ilyen kedvező értékekkel számolni. Németországban már kapható a Lyriq (illetve Svájcban, Franciaországban és Svádországban is), ott 79 000 euróért (31,6 millió forintért) elérhető mind a két kivitel, és akkor még ott az extralista. Így aztán nehéz megjósolni, hogy az egyedi, marcona dizájn és a popkulturális ismeretek elegendőek lesznek-e a Cadillac számára, hogy most sikerrel járjon Európában.