2026-ra közel 50 százalékkal csökkenhet az elektromos autók akkumulátorának ára

2024.10.17. 06:05

  • 2026-ra jelentősen csökkenhet az elektromos autók akkumulátorának ára.
  • Ez az elektromos autók árának csökkenését is jelentheti.
  • 2022-ben 153 dollár/ kWh volt az akkumulátor ára, 2026-ra ez 80 dollár alá mehet.
  • Egy kutatás alapján egyre kompaktabbak az akkumulátorok, jobb az energiasűrűségük.
  • A szükséges fémek ára is csökken, miközben a technológia fejlődik.
  • Jelenleg a lítium-alapú akkumulátorok dominálnak, a szilárdtest technológia még várat magára.
  • Nehéz belépni az akkumulátorgyártói piacra, a nagyhatalmak is komoly versenyben vannak.
  • 2026-ra az elektromos autók ára hasonló lehet, mint a belsőégésű motorosoké.

Az elektromos autó jellemzően jóval egyszerűbb szerkezet egy belsőégésű motorral szerelt társánál, ám jelentősen drágább is. Ennek az egyik fő felelőse az akkumulátor, aminek előállítási költsége magas, a szükséges nyersanyagok, illetve a drága technológia miatt. Ezen költségek azonban folyamatosan csökkennek az iparág fejlődésével és a gyártási, termelési volumen növelésével. Sőt, most úgy néz ki, hogy a vártnál jobban esik az elektromos autó akkumulátorok ára, így 2026-ra akár a felére zuhanhat a jelenlegi árhoz képest. 2022-ben átlagosan 153 dollár (56 500 ft) volt egy kWh-nyi akkumulátor, ez 2023-ra 149 dollárra (55 000 ft) esett vissza és 2024 végére 111 dollárt (40 100 ft) jósolnak. Az előrejelzések szerint az akkumulátorok átlagos ára 2026-ra közel feleződhet a 2022-es értékhez képest, akár 80 dollár (29 500 ft) alá is mehet kWh-nként.

Ez a Goldman Sachs Research kutatásából derül ki, amivel kapcsolatban a Nikhil Bhandari, a cég természeti erőforrásokkal és tiszta energiával foglalkozó kutatója adott interjút. Elmondta, hogy az akkumulátorok árának csökkenését egyfelől a technológiai innováció okozza, ami arányosan magasabb energiasűrűséget és alacsonyabb gyártási költséget eredményez. A másik fontos tétel, hogy a ma használt akkumulátorokhoz használt nyers fémek ára is csökken. Nikhil elmondta, hogy az akkumulátorok árának átlagosan 60 százalékát adják ki ezek a fémek (például lítium és kobalt), amelyek ára csak most kezdett el jelentős mértékben csökkenni.

Képernyőkép 2024-10-16 174022.png

Szerinte fontos kiemelni, hogy a modern akkumulátorok energiasűrűsége nem csak a vegyi összetétel fejlődéséből ered. Eddig a gyártók cellákat építettek modulokba, a modulokat pedig egy nagy fémházba. Egyre többen kísérleteznek azzal, hogy a modulokat kihagyják a képletből, így arányaiban több cella fér el az adott fémházban, tehát nő a csomag energiasűrűsége és csökken a súlya.

A piac jelenleg 60 százalékát a nikkel-kémián alapuló lítiumos akkumulátorcsomagok teszik ki, míg a maradék 35-40 százalékban LFP (lítium-vas-foszfát) csomagot használnak. A fennmaradó néhány százalék jellemzően nátrium alapú akkumulátort fed, de ez szinte elhanyagolható mennyiség napjainkban a lítiumos csomagok mellett. Érdemes még megemlíteni a szilárdtest-akkumulátorokat is, hiszen nem csak nagyobb energiasűrűséggel rendelkeznek, valamivel biztonságosabbak is, hiszen nem kell hozzá folyékony elektrolit – ami igen gyúlékony anyag. A kutató szerint a szilárdtest akkumulátoroknak most kellett volna betörniük a piacra, hogy ledominálják azt, de ez nem történt meg, egyelőre nehezen hagyja el a rendszer a laboratóriumi körülményeket.

Képernyőkép 2024-10-16 174001.png

Nikhil azt is elmondta az interjúban, hogy jelenleg elég nehéz belépni az akkumulátor fejlesztői és gyártói piacra. Szerinte egyfelől azért, mert a legtöbb ilyen gyártónak minimum 10-15 év, mire versenyképes akkumulátort fejleszt és azt képes biztonságosan, megfelelő gyártási infrastruktúra mellett piacra dobni. Másfelől viszont kegyetlen a verseny, hiszen jelenleg nagyjából öt gyártó uralja ezen a téren a világpiac 80 százalékát. Ők szipolyozzák el a szakemberek jelentős százalékát amellett, hogy mindegyiküknek legalább 20 év tapasztalata van az iparban, amit nehéz behozni.

Megkérdezték tőle, hogy az akkumulátorok árának esésétől nőni fog-e az érdeklődése az embereknek az elektromos autók iránt. Erre Nikhil a belsőégésű motoros autókkal való árparitást hozta fel. Szerinte sok felhasználó azt vizsgálja, hogy az elektromos autó a magasabb ára ellenére az alacsonyabb működési költségének köszönhetően mikor lesz olcsóbb, mintha vett volna egy belsőégésű motoros vagy hibrid autót. Illetve kiemelte, hogy itt fontos aspektus az elektromos autók használtan való eladásakor megfigyelhető jelentős értékcsökkenés. Ez valamilyen szinten az új elektromos autók árának folyamatos csökkenéséből fakad.

Egyébként a kutatásaik szerint nagyjából 2026-ra jutunk el oda, hogy az elektromos autók ára hasonló lesz, mint a belsőégésű motoros társaiké. Itt fontos kiemelni azt is, hogy tartósan a jelenlegi, magas üzemanyagárakkal számolnak, míg az elektromos autók esetében az egyre inkább terjedő megújuló energiaforrások miatt olcsóbb árammal. Ez egyelőre spekuláció, ám sok tendencia ad neki alapot.

Forrás: Goldman Sachs