Megérkezett a Ferrari F80, a gyártó 1184 lóerős zászlóshajója

2024.10.17. 17:20

  • Bemutatta új csúcsmodelljét a Ferrari.
  • Az F80 névre keresztelt modell a múltat egyesíti a jelennel.
  • Az 1184 lóerős csúcsteljesítményt egy dupla turbós V6-os benzines, és három villanymotor állítja elő.
  • A gyártás 2025 végén kezdődhet.

A LaFerrari több mint tíz éve mutatkozott be a nagyközönség előtt, ideje volt már egy következő Ferrari zászlóshajónak. A rengeteg kémfelvétel után régóta tudtuk már, hogy készülnek valamire az olaszok, de október 17-én végre megtörtént a nagy leleplezés. Íme az 1184 lóerős F80!

Nem véletlen, ha a modell különleges dizájnja kissé ismerősnek érződik. A tervekért felelős Flavio Manzoni olyan klasszikus Ferrarikból merített ihletet, mint a Daytona, vagy az F40. Persze a retró jegyekhez számos modern dizájnelem párosul, mint az első csíkfényszórók és a hatalmas, mozgatható hátsó szárny.

Az igazi technikai csemegék azonban a karosszéria alatt lapulnak. Az ülések mögött egy 3 literes, 120 fokos hengerszögű duplaturbós V6-os bújik, ami a Ferrari 499P nevű Le Mans-i 24 órás győztes versenyautó, valamint a 296 jelölésű sportautó motorjára épül. A több erő érdekében a mérnökök módosították a gyújtásidőzítést, a befecskendező rendszer működését és 20 százalékkal emelték a hengereken belüli nyomást. A két turbófeltöltő munkáját egy-egy apró elektromos motor segíti, amiknek hála az erő késés nélkül, bármikor rendelkezésre áll. A módosítások eredményeképp az F80 belső égésű motorja 9200-as fordulatig pörög, és önmagában is 900 lóerőt juttat a hátsó kerekekhez egy speciálisan kalibrált, 8 sebességes duplakuplungos váltón keresztül.

Csakhogy ez még nem a teljes történét. Az F80-ban ugyanis három, a Ferrari által fejlesztett elektromos motor is lapul: kettő az első, egy pedig a hátsó tengelyen. Ezek egy 2,3 kilowattóra kapacitású, 800 voltos lítium-ion akkumulátorból nyerik az áramot, önmagában pedig 325 lóerőt állítanak elő. Ha ezt kombináljuk a belső égésű motor erejével, 1184 lóerős csúcsteljesítményt kapunk, ami 1525 kilós teljes tömeggel párosul. A százas sprint így 2,15 másodpercig tart, a végsebesség pedig 350 km/h.

Az F80 csupán három, jól átgondolt vezetési üzemmódot kínál. Hibrid módban az autó jobban támaszkodik az villanymotorokra, de tisztán elektromos haladásra nem képes. Performance módban a takarékosság helyett már az erő kerül előtérbe, de a rendszer nem engedi az akkumulátort 70 százalék alá merülni. A Qualify üzemmódot választva mind az 1184 lóerő elszabadul.

A Ferrari ráadásul egy új, Boost Optimization nevű opciót is kínál, ami csak Performance és Qualify módokban elérhető. Ez a funkció néhány kör után képes megtanulni egy versenypálya nyomvonalát, majd a hibrid rendszerek intelligens vezérlésével ott ad több erőt az autónak, ahol arra szükség van.

Az F80 egy másik különlegessége, hogy aszimmetrikus monocoque-ot használ, amire a szokatlan „1+" megnevezésű kialakítás miatt van szükség. Ez azt jelenti, hogy bár a modell kétszemélyes, az utastér elsősorban a sofőr köré épül, az utas pedig amolyan megtűrt vendég. Ennek a gyakorlatban több jelei is van: a vezető például piros állítható ülést kapott, amíg az utasoldalon csak egy fix fekete található. Ezen kívül az összes gomb és kijelző a sofőr felé néz, ezzel is éreztetve, hogy csak ő számít.

A sok lóerőt persze nagy sebességnél is úton kell tartani, amiről a fejlett aerodinamika gondoskodik. Ehhez a Ferrari mérnökei a Forma–1-es csapat tapasztalatait is felhasználták. A hegyes orrban kialakított S-csatornának hála az F80 eleje önmagában is 459 kiló leszorítóerőt termel. Csakhogy ez még nem minden, hiszen hátul ott a 180 centiméter széles diffúzor, valamint a hatalmas állítható hátsó szárny, így a szívóhatású padlólemezzel együtt 1 tonna leszorítóerő képződik 250 km/h sebességnél.

A rengeteg leszorítóerőt és teljesítményt aktív felfüggesztés segít megfelelően átvinni az útra. Ennek részei a Multimatic különleges lengéscsillapítói, amikben egy beépített motor képes gyorsítani vagy lassítani a dugattyú mozgását. Ennek előnye, hogy sokkal jobban érezhető a különbség a sportos és kényelmes beállítások között, ráadásul keresztstabilizátorokra sincs szükség.

A Ferrari F80 indulóára 3,6 millió euró, azaz 1,44 milliárd forint, amivel a legdrágább új Ferrari valaha. Csupán 799 példány készül belőle, a gyártás pedig várhatóan 2025 végén kezdődik.