Renault csoport, tessék lenyugodni! – Renault és Alpine a Párizsi Autószalonon

2024.10.19. 15:03

  • Rengeteg újdonságot hozott a Renault a Párizsi Autószalonra.
  • Kint volt egy sor új 5-ös, bemutatták a 4-est és a Twingo koncepciót.
  • Kihozták a gyönyörű R17 restomodot és a hidrogénes Emblèmet is.
  • Az Alpine bemutatta az Alpenglow hidrogénes hipersportautó frissített változatát..
  • Láttuk az 5 sportváltozatát is, az A290-et.
  • Az Alpine következő elektromos modellje az A390_β lesz.

Szerintem megegyezhetünk abban, hogy a Renault csoport letarolta majd magáévá tette a Párizsi Autószalont. Az egyik csarnokban szinte csak ők voltak, a háttérben elrejtett Kia és Ford szinte eltörpültek és ehhez nem csak helybérlet kellett. A Renault és az Alpine is annyi újdonságot hozott, annyi leleplezést tartott, hogy az ember nehezen követte az eseményeket. Akkora bulit tartottak, hogy nem csak a vállalat vezérigazgatója, Luca de Meo tette tiszteletét a standon, de a francia köztársaság elnöke, Emmanuel Macron is.

A Renault tisztes méretű standon állította ki az újdonságai, hozott Symbiozt, Rafalét és Scenicet is, a fény mégsem ezekre vetült. A stand két szélét C-alakú kijelzők határolták, az egyikben különböző színekben pompázó 5-ösök álltak, míg a túloldalon egy hatalmas 4-es sziluett alaposan kivilágítva. Körülötte szellemként sorakoztak a fehéren letakart autók, de volt egy ilyen az emelvényen is.

Cukiságáradat

Mielőtt bármi elkezdődött volna a legtöbb fotós letámadta az emelvényt, aminek a közepén egy új Twingo mosolygott bele a világba. Sokáig tudnám részletezni, hogy miért gondolom cukinak, izgalmasnak, modernnek és mindezek mellett hűnek elődjéhez, nem tudtam betelni vele. Beülni sajnos nem lehetett, be kellett érnem a retró-stílusú fényszórókkal – elöl és hátul is – a félhold alakú kilinccsel, a kijelzővel a logó helyén és az ős-Twingóra hajazó sziluettel. A modell célja a beszédek alapján az, hogy elhozzák a mindenki számára elérhető elektromos autózást. Ezzel valószínűleg arra akartak utalni, hogy olcsó lesz az új Twingo – pletykák szerint 20 000 euró (nyolcmillió forint) alatt tartják majd – de konkrétum egyelőre nem hangzott el.

A francia márka sokkal konkrétabb ígéreteket tett amikor lerántották a leplet az új Renault 4-esről, egy pillanatra mindenkinek elakadt a szava. A hatalmas kijelzőn megjelent a vizor orrész, ami az eredeti 1961-es 4-es elejét imitálja, de megmaradt a trapéz ablak, a csíkozás az ajtópanelek alján, vagy az álló hátsólámpák. A Renault nem csak elhozta és megmutatta az új, gyártáskész 4-est, de azonnal hozott hozzá egy koncepcióautót is. A Fl4wer Power nevű modell még inkább crossover, hála a terepgumiknak és látszólag egy minimális emelésnek. A beltérben virágos kárpitokat használtak, faragtak kicsit a lökhárítókon és a vizor LED-jei sárgák lettek, egyszerűen csúcs.

Azt hinné az ember, hogy ezzel vége az őrületnek, pedig nem. A Renault más pavilonokban is felbukkant, a Tesla mögött egy rendes sort építettek ki a 4-es stílusához illő járművekből. Volt elektromos scrambler stílusú motor, jetski, egy 4-eshez passzoló camping utánfutó és végül még egy elektromos repülőgép is. Ezen a ponton éreztem azt, hogy a Renaultnál teljesen elborult a menedzsment és valakinek most már rájuk kéne szólni, hogy elég lesz.

Szépen elkapta Renault ezt a retró madzagot és nem úgy néz ki, mint aki el akarja engedni. Ezt erősítette a háttérben meghúzódó R17 restomod is. Csodálatos kupét húztak fel az eredeti 17-es mintájára, a csokibarna fényezéstől, a teli alufelniken át a sárga fényszórókig minden elemében nagyon hatásos koncepció és a szívem összeszorul, hogy jó eséllyel sosem kerül majd gyártásba – kárt érte.

Az R17 mellett egyébként volt még egy fontos modell, ami nem állt be az aranyos autók sorába. A Renault Emblème célja inkább az, hogy előrevetítse a Renault jövőjét az autógyártással kapcsolatban. Az Embelème ugyanis egy kisebb akkumulátorral ellátott elektromos autó, amiben hidrogén-üzemanyagcellás rendszer dolgozik hatótávnövelőként. A 40 kWh-s feltöltött akkumulátorával és 2,8 kg eltárolt hidrogénnel elvileg 1000 kilométeres hatótávra képes, ami már egészen kompromisszummentesen hangzik, hiszen a hidrogén tankolás gyors folyamat.

A Renault után még volt egy stand, körhinta szerűen álltak rajta gyanúsan felismerhető kisautók, de hol láttam én már ezt? Mobilize: a név sem ismerős, utána kellett néznem, ez a Renault mikromobilitási márkája. Ekkor összeállt a kép is: hát ez a Twizzy! A Renault mégsem engedte el a fura kisautót, még egy második generációt is kapott, csak most már Mobilize néven fut. Az adottságai hasonlóak a korábbi modellekéhez képest: ebből is van olyan, ami eléri a 80 km/h-t, de a hatótáv itt már 161 km és utasszállító mellett teherszállításra is kiképezhető a hátulja.

Felpimpelt 5-ös és hidrogénes hipersportautó

Az ajtón belépve balra volt a hosszan elnyúló Renault stand, vele szemben pedig a Dacia és mögötte az Alpine. Felfedezés közben hamar leváltam a csapatról, mert a szemem sarkába beleesett egy autó, innen nem volt mit tenni. Robotpilótában vezetett el a testem a kiállított Alpine Alpenglow hipersportautóig, amire lehet mondani, hogy felesleges, de a látványa letaglózó.

Nem olyan Lamborghinis vagy Ferraris döbbenetet kell elképzelni, az Alpenglow minden részlete egy gyöngyszem, amik elemzésével perceket lehet eltölteni. Az autó minden elemében nagyon részletes és igényes, nehéz lenne megfejteni melyik is volt a kedvenc részletem, de valahol az autó hátulján keresném. Az idomzat alapján egyértelműen célszerszám az Alpenglow, bűn lenne nem csak versenypályán hajtani és elvileg 740 lóerős V6-osa alapján több, mint alkalmas rá. Mindemellett viszont környezetbarát, hiszen a 3,5 literes blokk elvileg hidrogén elégetésével képes ilyen bődületes teljesítményre.

Ez azonban egyelőre csak a jövő, sokkal fontosabb volt nekünk ezen a standon az Alpine A290. Ez a Renault 5 sportváltozata ugyanúgy elektromos hajtáslánccal és egy pimaszul jópofa dizájnnal. Az Alpine kék jól áll neki, szépen kiválnak alóla a nagy, piros féknyergek, de a fényszóró és a nappali menetfény dizájnja is megér egy misét. Az autón sokat dolgoztak, a kaszni merevebb, a  futómű feszesebb, a menetmódok hangolása is inkább sportos irányt vett, illetve a beltérben is vannak ehhez passzoló elemek. Nem csapja szét a világot, az erősebb változat is csak 220 ló 300 Nm nyomatékkal, de így is 6,4 másodperc egy 0-100 és ha kanyarban is jól viselkedik az 1479 kilós autó, akkor abszolút helye van a sportos Renault hot hatchek között.

Az A290 mellett egyébként még egy modell erősítette a márka elektromos jövőképét, bár annak a megvalósítása még odébb van. Erre abból is következtethet az egyszerű látogató, hogy az A390_β bőven olyan részletekkel operál, amik talán még 10 év múlva is futurisztikusan hatnának, így valószínűleg majd deradikalizáják a modellt. Legalábbis az Alpine az A390_β-t 2025-ben már gyártásba küldi, mint utcai sport fastback. Az biztos, hogy élőben döbbenetes eszköz, nem is kezdeném el kicsontozni, mert sosem érek a végére, de a hajtásról vagy bármilyen technikai adatról egyelőre nem esett szó.