F1 kibeszélő: trükköző Red Bull, kettős mérce, és a Ferrari világbajnoki álmai
Meglepetés Ferrari kettős-győzelemmel zárult a 2024-es Forma–1-es világbajnokság USA Nagydíja. Bár az élről az időmérőn élete legjobb körét futó Lando Norris indulhatott, a világbajnoki kihívó végül harmadikként futott be, ráadásul egy büntetés után Max Verstappen mögé, a negyedik helyre sorolták vissza. Íme a hétvége legfontosabb beszédtémái.
Az FIA lezártnak tekinti a Red Bull trükkös padlólemezének ügyét
Potenciális szabálytalanságot sejtett néhány rivális a Red Bull háza táján. A gyanú szerint az energiaitalosok autójában egy olyan eszközt helyeztek el, amivel könnyen, szinte észrevétlenül lehet állítani a padlólemez legelső, fordított T betűre emlékeztető részét.
Ez az eszköz lehetőséget adhatott a csapat számára, hogy a parc fermé hatálya alatt tiltott módosításokat végezzen az autón – tulajdonképpen változtasson a hasmagasságon – ami egyértelműen ellenkezik a szabályokkal.
Az USA Nagydíj hétvégéjén a Red Bull elismerte az eszköz létezését, de állításuk szerint sosem használták azt illegális módon. A megoldás csak meggyorsította a beállítások módosítását, de miután az autót teljesen összerakták, az eszköz elérhetetlenné vált.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) vizsgálatot indított az ügyben, de végül nem büntették a csapatot. Érvelésük szerint az eszköz maga nem illegális, azt pedig utólag szinte lehetetlen bebizonyítani, hogy a Red Bull korábban használta-e szabályellenes módosítások végrehajtására.
Ennek ellenére a címvédő csapatot bizonyos módosítások végrehajtására kötelezték, hogy későbbiekben kizárják az esetleges szabálytalanságot.
A Ferrari még mindig hisz a konstruktőri bajnoki címben
Kifejezetten erős hétvégét teljesített a Ferrari. Az olaszok némi meglepetésre kettős győzelmet arattak az USA Nagydíjon, amivel életben tartották a világbajnoki címről szőtt álmaikat. A futam után már csak 8 ponttal vannak a Red Bull, és 48 ponttal a McLaren mögött.
„Az egész csapat remekül működik, a boxkiállások nagyon jók voltak és minden remekül sült el, úgyhogy nagyon boldog vagyok. Még mindig a bajnoki címet célozzuk. Hosszú még az út, de ez egy jó rajt a három egymást követő versenyhétvégére nézve." – fogalmazott a befutó után a futamgyőztes Charles Leclerc.
A Mercedes és a McLaren szerint is kivételeztek Verstappennel a versenybírók
Az USA Nagydíj talán legellentmondásosabb eseménye Lando Norris 5 másodperces büntetése volt, ami miatt a brit végül elvesztette a harmadik helyet, és Max Verstappen mögött végzett. A futam 45. körében Norris hosszas próbálkozás után végre előzésre szánta el magát, és bebújt Verstappen mellé. Végül mindketten a pályát elhagyva, a bukótéren keresztül teljesítették a kanyart. Bár Norris Verstappen elé került, a versenybírók szabálytalannak ítélték meg a menővért.
Az eset pikantériája, hogy a mercedeses George Russelt is büntették egy hasonló manőverért, de a verseny kezdetén szintén pályán kívül előző Verstappen semmilyen retorzióban nem részesült. Ezek után nem meglepő, hogy a McLaren és a Mercedes is kettős mércét emleget.
Andreas Stella, a McLaren csapatfőnöke szerint mivel Norris és Verstappen is elhagyta a pályát, mind a ketten előnyt szereztek, ezért Norris büntetése nem jogos. Toto Wolf, a Mercedes vezetője is hasonló véleményen van. Szerinte George Russel büntetése egy „teljes vicc", a versenybírók pedig részrehajlóan, inkonzisztens módon ítélnek. „Azt hiszem, tudjuk mi áll a háttérben, de ezt nem mondhatom ki a kamerák előtt" – tette hozzá.
Katasztrofálisnak tűnnek a Mercedes új fejlesztései
Bár a szezon során néhány hétig úgy tűnt, ismét győzelemre esélyes autóval rendelkezik a Mercedes, a csapat azóta sem találja a csúcsformáját. A legújabb fejlesztéseik sem működnek, sőt, szinte vezethetetlenné tették az autót.
Erről Lewis Hamilton beszélt, aki egy furcsa megcsúszást követően már a harmadik körben kiesett. „Még csak nem is nyomtam neki ekkor, csak a gumikat próbáltam felmelegíteni. Az autó bal eleje pattogni kezdett, a hátulja pedig kitört. Pont mint George [Russelnél] tegnap." – nyilatkozta a hétszeres világbajnok csapattársa szombati nagyon hasonló kicsúszására utalva.
Hamilton szerint Russel ezután levetette az új fejlesztéseket az autójáról, és hirtelen sokkal jobban kezdett teljesíteni. A brit számára tehát teljesen egyértelmű, hogy az új alkatrészekkel van a gond. A következő futam előtt alaposan kielemzik az adatokat, és ezután döntenek arról, végleg visszatérnek-e az előző specifikációhoz.