Hétszemélyes villanyóriás a Hyundaitól, 620 kilométeres hatótávval
- Bemutatták a Hyundai elektromos zászlóshajóját, az Ioniq 9-et.
- Hasonló dizájnt használ, mint a korábbi Ioniq 5 és Ioniq 6 modellek.
- Hat- vagy hétszemélyes elrendezéssel elérhető, mint a testvérmodell Kia EV9.
- Három teljesítményszinttel lesz kapható.
- Az egymotoros Long Range kivitel 640 km megtételére képes.
- Egyféle 110,3 kWh-s akkumulátorral elérhető, amit tízről 80 százalékra akár 24 perc alatt is fel lehet tölteni.
- Először Koreában és az USA-ban dobják piacra, csak később hozzák Európába.
Néhány visszafogott kedvcsináló után megérkezett a Hyundai zászlóshajója, a hatalmas Ioniq 9. Ugyanúgy az E-GMP platformra épül, mint a konszern legtöbb elektromos autója, viszont még a hasonló presztízsű Kia EV9-nél is nagyobb lett. A hossza 5,06, a szélessége pedig 1,98 méter, a lényeg mégis a padlóban van. A hatalmasnak számító, 3,13 méteres tengelytávnak köszönhetően elfért egy 800 voltos, 110,3 kWh-s akkumulátor, felette pedig egy tisztes méretű utastér.
Mivel néhány dizájnjegyet korábban megmutattak, ezért azt tudni lehetett, hogy az első fényszorónál és a hátsó lámpánál ugyanazt a Parametric Pixel nevű dizájnt használják majd, amit az Ioniq 5 és Ioniq 6 modelleknél is. Elődeivel ellentétben azonban nem lett olyan kirívó a formája, inkább csak egy elegáns és áramvonalas SUV, aminek digitális tükrökkel mindössze 0,259 Cd a légellenállási együtthatója – ez a hatalmas homlokfal és az 1,79 méteres magasság mellett szép teljesítmény. Szintén az alacsony légellenállást szolgálja, hogy az autóról lekerültek az antennák, már csak a szélvédőben és a hátsó ablakban vannak vevőegységek.
Az Ioniq 9 minden kivitelében három üléssor van, azonban eldönthetjük, hogy középen két spéci relaxációs ülés legyen vagy inkább egy hagyományos üléspad – ettől függ, hogy hat- vagy hétszemélyes-e az autó. Remek ülések kerülnek az első sorba is opcionálisan akár masszázs funkcióval, illetve 14 hangszórós Bose rendszerrel fokozhatjuk az utazás élményét. Álló hátsó ülésekkel 620 liter csomagtér van az utastér mögött, míg ha azokat síkba engedjük, akkor 1323 liter áll rendelkezésre. Emellett a klasszikus értelembe vett motorháztető alatt is kialakítottak egy tárolót, amiben kétmotoros elrendezés esetén 52, egyébként 88 liter pakolótér van.
A műszerfal tetején egy hosszú, ívelt tábla van, amibe két 12 colos kijelzőt helyeztek el, illetve digitális tükör esetén két további kijelző is kerül a műszerfalra. Középen elfért egy fizikai gombsor és egy külön klímapanel, illetve a könyöklőre is került egy kisebb gombcsoport. Szerte az utastérben vannak különböző töltőcsatlakozók, viszont különös módon ezek már a nagy akkumulátorról kapnak áramot, nem a 12 voltosról. A Hyundaitól megszokott módon rengeteg az újrahasznosított anyagból készült beltéri elem, de gyakran a hagyományos anyagokat is környezetbarát eljárással állítják elő.
Az Ioniq 9 WLTP ciklus szerint 640 kilométer megtételére képes az egymotoros Long Range kivitelben, 19 colos kerekekkel. Ebben az esetben csak egy 160 kW-tos (218 lóerős) villanymotor hajt a hátsó tengelyen 350 Nm nyomatékkal, így a 0-100-as sprint 9,4 másodpercbe telik. Aki érzékeny a gyorsulási adatra, annak van kétmotoros Long Range kivitel is. Annál egy plusz 70 kW-s (95 lóerős) és 255 Nm nyomatékot tudó villanymotor kerül az első tengelyre, így 6,7 másodpercre javul a gyorsulás. A csúcsot a Performance modell jelenti, aminél mind a két tengelyen van egy-egy 160 kW-tos (218 lóerős) villanymotor, így a 0-100-as sprint megvan 5,2 másodperc alatt. A végsebességet minden kivitelnél egyformán leszabályozták 200 km/h-ra.
Nem csak menet közben gyors az Ioniq 9, 350 kW-tos maximális töltési sebesség mellett akár 24 perc alatt felfújhatjuk 10-ről 80 százalékra. Emellett vehetünk is ki áramot az autóból kisebb fogyasztókhoz egy V2L (Vehicle-to-Load) rendszerrel.
Hátra a kategóriában megszokott módon Multilink futóművet építettek, előre viszont egy MacPherson-Multilink keveréket, aminek nem részletezik a felépítését. Hátra önszintező rendszer is került, amit egy mesterséges intelligencia alapú szoftver szabályoz. Vontatás során például meghatározza, hogy milyen nehéz az utánfutó – legfeljebb 2,5 tonna lehet – és ennek megfelelően hangolja a hajtást, a rugózást és a csillapítást.
Az Ioniq 9-et 2025 első felében kezdik el forgalmazni Koreában és az Egyesült Államokban, csak ezt követően hozzák majd el Európába, így egyelőre árat sem közöltek hozzá. Támpont lehet a Kia EV9, aminek a két konfigurációja jelenleg 30 és 34 millió forintról indul. Az Ioniq 9 a legtöbb tekintetben többet nyújt, így esélyes, hogy az indulóára is magasabb lesz.
Forrás: Hyundai