Újabb csapással fenyegeti Trump a Volkswagent (is)

2024.11.29. 10:21

  • Donald Trump megfenyegette észak-amerikai szabadkereskedelmi partnereit, hogy büntetővámokkal fogja sújtani őket.
  • Egyelőre kérdés, hogy a januárban hivatalba lépő elnök komolyan gondolja ezt vagy tényleg csak fenyegetésről van-e szó.
  • Mindenesetre a Stellantist és a Volkswagent érzékenyen érintené a lépés. 
Pórul járhatnak a mexikói Tiguanok / A kép illusztráció / Fotó: Jakusovszky Kristóf - Totalcar
Pórul járhatnak a mexikói Tiguanok / A kép illusztráció / Fotó: Jakusovszky Kristóf - Totalcar

Ahogy arról már beszámoltunk, Donald Trump, az Egyesült Államok megválasztott elnöke megfenyegette Mexikót és Kanadát, hogy 25 százalékos büntetővámmal sújtja az Egyesült Államokba irányuló exportjukat. A jelenlegi tarifa 0–2,5 százalék.

Ahhoz, hogy ezt elkerüljék, meg kell fékezniük a területükön át az Egyesült Államokba érkező drogtranzitot, továbbá bevándorlást. Az ügy egyik következménye az lett, hogy a jelentős mexikói autógyártási kapacitással és az Egyesült Államokba irányuló exporttal rendelkező Volkswagen részvényei 4,7, a hasonló cipőben járó Stellantiséi 2 százalékkal gyengültek kedden – írta a Reuters, amely most részletes matekot fűzött az esetleges újabb Trump-lépéshez. 

A vám bevezetése egyébként egyet jelentene az észak-amerikai szabadkereskedelmi megállapodás (USMCA) felrúgásával. Az egyelőre kérdéses, hogy puszta fenyegetésről vagy komoly szándékról van-e szó. 

Komoly gondot jelentene a büntetővám

A Bernstein befektetési cég elemzői szerint, ha Trump hivatalba lépése után tényleg bevezetnék a mexikói és a kanadai importot büntető vámokat, akkor az ottani üzemekkel rendelkező autógyártóknak és beszállítóiknak nem lenne elegendő idejük ahhoz, hogy alkalmazkodjanak az új helyzethez.

Az Egyesült Államok nagyjából annyi autót importált 2023-ban Mexikóból, mint Európából. Az autóalkatrészek terén azonban négyszeres volt a különbség a közép-amerikai ország javára. Az autóexport közel 80 százaléka idén január és július között az Egyesült Államokban kötött ki, ami közel 1,6 millió autót jelentett – derült ki a mexikói autógyártók szövetségének adataiból.

A Stellantis például Chryslereket gyárt Mexikóban. Az Intermonte befektetési bank elemzőinek számítása szerint minden egyes százalékpont, ami vámként megterheli a Stellantis mexikói gyártását, 160 millió eurót radíroz le az autógyártó adózás előtti profitjából. A cég két üzemet működtet Mexikóban, ahol kisteherautókat, furgonokat és Jeep Compassokat gyártanak.

A Volkswagen egyesült államokbeli autóértékesítésének 65 százaléka versenyképtelenné válna, ha a mexikói importvám a tízszeresére nőne. A VW-csoport 350 ezer autót - egyebek mellett Tiguanokat - gyárt a közép-amerikai országban, ami mind az északi szomszédban talál gazdára. Jobb a helyzete a Mercedes-Benznek és a BMW-nek, amelyeknek olyan államokban van üzeme az USA-ban, amelyek szavazóinak többsége Trumpot támogatta az elnökválasztáson.