Nem enged az EU: marad a határidő
- Többen azért küzdenek, hogy az autógyártók enyhébb kibocsátási szabályokkal nézzenek szembe.
- Az Európai Unió éghajlat-politikai biztosa szerint nem szándékoznak változtatni a CO2-kibocsátási normákon.
- Az ACEA, azaz az Európai Autógyártók Szövetsége arra figyelmeztet, hogy ez további hatalmas terheket helyez az egyébként is rossz helyzetben lévő európai autóiparra.
Úgy tűnik, hogy az Európai Bizottság továbbra sem szeretne enyhíteni az autókra vonatkozó CO2-kibocsátási normákon. Annak ellenére sem engednek, hogy az Európai Unió legnagyobb képviselőcsoportja enyhítést szeretne. – írja a Reuters.
Az Európai Néppárt kampányt indított, aminek a célja a klímavédelmi szabályok enyhítése. Ezzel nyomást gyakorolnak a kormányokra és Brüsszelre. A cél egyértelmű: mentenék Európa gyengélkedő autóiparát.
Reagált Wopke Hoekstra, az Európai Unió éghajlat-politikai biztosa. Arra a kérdésre, hogy fontolgatja-e a gépjárművek szén-dioxid-kibocsátására vonatkozó szabályok megváltoztatását, azt válaszolta: Nem. A válaszom nem. – mondta a Reutersnek egy brüsszeli eseményen.
Bár az európai autóipar már most is bajban van, később ez akár még rosszabb is lehet. Ha az EU nem enged, akkor sok autógyártó nem tudja majd teljesíteni a 2025-ös szabályokat, amiért nagy összegű büntetést kell kifizetniük. Az Európai Autógyártók Szövetsége, vagyis az ACEA szerint az iparágat nagyságrendileg 15 milliárd eurós – 6136 milliárd forintos – bírság fenyegeti.
Wopke Hoekstra szerint nem akkora a baj, hiszen a gyártók 2020-ban is alacsonyabb büntetést kaptak, mint az eredetileg tervezett. Az Európai Néppártnál azt javasolják, hogy olyan rendszert vezessenek be, ami 3 év átlagát nézi. Így amelyik gyártó 2025-ben nem tudta teljesíteni a CO2-kibocsátásra vonatkozó számokat, 2026-ban és 2027-ben bepótolhatja.
Forrás: Reuters